30 juni 2023

– Vi är glada för det stora intresset från deltagarna och föreläsarna på årets upplaga av Hydraulikdagarna vid Linköpings universitet.

Tre män diskuterar i grupp bland andra på en konferens.
Viktiga möten mellan föreläsningarna på Hydraulikdagarna. Petter Krus, Paul Bogatir och Marcus Rösth möts i pausen. Ulrik Svedin
Det säger Liselott Ericson, biträdande professor och arrangör. Konferensen den 13-14–juni hade 86 deltagare, majoriteten från företag med mycket hydraulik i sina produkter i Sverige.

- Engagemanget på plats visar att vi har lyckats med att skapa föredrag och aktiviteter med hög relevans och bra bredd under dagarna, säger Liselott Ericson.

Hydraulikdagarna är en konferens för hydraulikbranschen som har arrangerats av LiU sedan 1980-talet, varannan gång nationellt och varannan gång internationellt. Syftet med den nationella konferensen är att företrädare för företagen inom hydraulik både ska ta del av senaste forskningen och utbyta erfarenheter.

Man föreläser i stor sal. Alessandro Dell´Amico, adjungerad universitetslektor, föreläser om testriggen.
Foto Ulrik Svedin
Mycket handlade om utmaningarna med klimatet. Allt från föreläsningar om additiv tillverkning (produktdesign med 3D-utskrifter i metall), till hur man integrerar en elmotor med en hydraulisk maskin. Men även om att leda små industriella kluster. Och om satsningen på testriggen för flygsystem, ett samarbete med Saab.

– Det visar på den bredd som behövs för att lösa utmaningarna med klimatet. Det krävs nya tekniska lösningar. Men det behövs samtidigt mer samarbete mellan olika aktörer för att nå klimatmålen, säger Liselott Ericson.

Foto av personer som lyssnar på en föreläsning.Stort intresse på föreläsningen om programmet Hopsan. Foto: Ulrik SvedinDet hölls också en workshop om dataprogrammet Hopsan som används för att till exempel simulera hydrauliska system. Programvaran utvecklades vid LiU på sent 1970-tal, och har sedan dess genomgått flera stora förändringar.

Arrangörerna är nöjda med konferensen:
– Vi har hört mycket positivt efteråt. Många deltagare har uttryckt att det var välarrangerat. De har också uppskattat att det är tillräckligt långa pauser för att nätverka och diskutera med andra deltagare, säger Liselott Ericson.