Från LiU-forskning till LEAD-företag

Många forskare och studenter har idéer som kan växa till samhällsnyttiga företag. Men hur ska man veta att det är en bra idé? 
"Våga prata om den och testa intresset", är Catharina Sandbergs tips. 

Ljushårig kvinna vid vägg som pryds av guldfärgade skor. Den åtråvärda gyllene dojan. Den symboliserar att företaget nu står på egna ben, och kan lämna företagsinkubatorn LEAD. Catharina Sandberg, CEO på LEAD, har till uppgift att hjälpa fram alla innovativa företagsidéer.   Ulrik Svedin

- Utan att avslöja för mycket kan man ta reda på vad som behöver utvecklas för att en idé ska fungera på marknaden. Man måste provtrycka idéerna och se var det verkliga behovet finns. Och vi har verktygen för det, säger Catharina Sandberg, CEO på LEAD, en av Sveriges bästa företagsinkubatorer.

Ljushårig kvinna vid vägg som pryds av guldfärgade skor.Catharina Sandberg, CEO, LEAD.
Foto: Ulrik Svedin

Topp i landet

Inne i LEAD:s lokaler i Mjärdevi finns en hel vägg full av guldfärgade kängor och skor. De symboliserar företag som har lämnat LEAD, efter cirka två—tre år, och som ska stå på egna ben. Det där med ”Sveriges bästa” brukar Catharina Sandberg nämna nästan lite rutinmässigt. Men faktum är att många små innovationsföretag som har passerat LEAD har vuxit till starka bolag. LEAD är också den inkubator som har flest företag på den årliga 33-listan över unga framstående innovationsbolag i Sverige.
- Vi mäter omsättning i bolagen, både alumner och de 35—40 företag som finns hos oss hela tiden. Bolagen har en överlevnad på cirka 70 procent. Sedan LEAD startade har de en total omsättning på 928 miljoner kronor och har anställt 681 personer, säger Catharina Sandberg.
LEAD är sedan 2007 en regional inkubator med kontor i både Linköping och Norrköping. Verksamheten ägs av Linköpings universitet och finansieras av Linköpings universitet,
Vinnova samt Linköpings och Norrköpings kommuner.

Från LiU

Med forskning och utbildning kommer ofta samhällsnyttan på köpet. Ungefär hälften av LEAD-företagen kommer från universitetet på något sätt. En forskare, student eller LiU-anställd kan på ett tidigt stadium få hjälp med sin idé på LiU Innovation eller, när idén är mer mogen, bli antagen till LEAD. Genom åren har de utvecklat flera metoder som fungerar. Catharina Sandberg:
Information på väggen. På LEAD kan man läsa om alla företag som har passerat inkubatorn genom åren.- Vi säger ’Kom in, vi tar dig i handen, du får den hjälp du behöver’. Det är väldigt behovsanpassat. Därför ser resan olika ut för olika bolag. Många kommer ensamma med sin idé. Men vi har lärt oss att ensam inte är stark i de här sammanhangen. Därför jobbar vi mycket med matchning av kompetenser också.

Vad behövs för att bli antagen?
- Du ska ha en idé som på något sätt är unik med möjlighet att skala upp i storlek. LEAD jobbar med skalbara innovativa bolag och vi är bäst på business-to-business, svarar Catharina Sandberg.

Som LEAD-företag får man tillgång till affärscoacher som blir personliga rådgivare. LEAD har fyra fast anställda coacher, och fyra som själva driver andra bolag.
- Kontakten med näringslivet är jätteviktig. Vi har också ett nätverk av affärsänglar (finansiärer) som man får tillgång till.

Intensivt

När man kommer till LEAD så blir det intensivt, men enligt ett tydligt mönster. Många börjar med att gå ett affärsutvecklingsprogram i tre månader. Där sker ett urval. Ungefär hälften av deltagarna fortsätter på LEAD. De får då en egen ansvarig affärscoach, och jobbar vidare ytterligare tre månader med ännu spetsigare affärsutveckling.

Sedan ska man kunna komma in i LEAD incubate-programmet:
- Då ska man ha en betalande kund eller en betald ”proof of concept”. I det här skedet bygger man bolaget, anställer och etablerar styrelse. Det sker i sexmånaderssprintar. Var sjätte månad går man upp i ett affärsforum och sätter nya mål för varje halvår. Och här finns även olika utbildningsprogram inom försäljning och marknadsföring.

Forskare får hjälp

Många forskare vill fokusera på sin forskning, och är kanske inte så intresserade av att driva företag. Då finns hjälp att få för att nyttiggöra sin idé. På LEAD arbetar man med ett par olika verktyg: ”Sommarmatchen” och traineeprogrammet ”Entrepreneur In Residence”.
Tre personer, en man och två kvinnor, tar en kaffepaus.Den magiska kaffestunden på LEAD. Här har många nya idéer kommit fram. - Varje år genomförs ”Sommarmatchen”, där studenter anställs tillfälligt och får analysera, testa och marknadsverifiera tio idéer från forskare. Varje idé får på så vis väldigt mycket uppmärksamhet under några sommarmånader. Vi ser att det är effektivt för att provtrycka idéer mot marknaden.

LEAD har även ett årligt trainee-program där de samlar in och väljer ut forskningsidéer.
- För 2020 valde vi ut elva tidiga forskningsidéer där traineerna jobbar under sex månader med att undersöka marknaden. Målet är att det kan skapas ett par nya bolag och att traineerna kan vara delaktiga i att driva bolaget framåt.
Att lyfta fram nyttiggörandet av forskning och samverkan med samhället är viktigt, något som också de unga LEAD-företagen också känner.
- Det avspeglar sig i många av de nya bolag som bildas via LEAD. Målet är inte att göra en exit och tjäna snabba pengar. Det är att göra världen bättre.

Mötesmagi

Kaffe på LEAD.Kaffet på LEAD.En av LEAD:s styrkor är det breda nätverket. Det ger kontakter med näringslivet, djupa samarbeten med inkubatorer i andra regioner, och möjligheter till finansiering.
När man har passerat entrén till LEAD:s lokaler i Mjärdevi så kommer man till det stora långbordet och fram till en detalj som har visat sig vara väldigt viktig för att skapa kontakter och möten:
- Ja, vi brukar säga att vi har en magisk kaffeautomat på LEAD. Det är här som erfarna entreprenörer, affärsänglar och juniorer kan mötas och ställa en kort fråga. Här träffar LEAD-företagen varandra. De kan dela med sig av sina erfarenheter, och i bland bildas nya konstellationer genom de här mötena, säger Catharina Sandberg.

Relaterat innehållVisa/dölj innehåll

Senaste nytt från LiUVisa/dölj innehåll