27 april 2023

Från en parkeringsplats på väg mellan Zagreb och en segling i Adriatiska havet fick Jörgen Ahlberg via länk ta emot priset som Årets entreprenöriella lärare under universitets årliga chefsdag.

En man på en skärm framför publik
Publik i Linköping, pristagare i Kroatien. Magnus Johansson

– Jag driver två Linköpingsföretag med kontor i Zagreb. Det expanderar, vi har dragit i gång ett kontor till, och jag tillbringar mycket tid där. Nu passade vi på att göra några dagars segling också, säger Jörgen Ahlberg, när han solbränd återvänt till snöslasket i Linköping.

Han är universitetslektor och docent vid Institutionen för systemteknik (ISY), forskar i datorseende samtidigt som han byggt upp och är engagerad i ett halvt dussin företag, bland dem Visage Technologies, Termisk Systemteknik och Glana Sensors. I Zagreb hamnade han tack vare ett möte med en doktorand därifrån.
– Vi var doktorander tillsammans, jag i Linköping och han i Genève. Visage Technologies är en ren avknoppning från vårt arbete om ansiktsigenkänning och animering. Våra kunder är företag som gör programvara för att prova till exempel glasögon, smink och tänder.

– Jag ser entreprenörskap som en form av skapande, man gör något av forskningen, blir en del i samhället och i människors liv. Våra företag stoppar bränder, räddar människors hälsa, ekonomi och miljön. Till exempel har vi skrivit mjukvara som sitter i den senaste Mercedes-modellen via företaget Arriver/Qualcomm. Det har vi hjälpt dem med.

I motiveringen står att du har förmågan att se saker ingen annan ser. Vad är det du ser?
– Jag blev ju aldrig den där superforskaren som jag hoppades att jag skulle bli. Att ha en fot i både den akademiska och den kommersiella världen har blivit lite av min nisch. De som enbart finns i den ena världen ser inte vad som pågår i den andra.

Hur hinner du med?
– Nja, jag gör ju inte riktigt det. Jag tänker alltid att nästa år ska jag ta det lite lugnare. Men livet kastar hela tiden på mig spännande saker. Och man får många frågor om att hjälpa till när man håller på med det här.

På LiU har han en liten del kvar i undervisningen och handledning av doktorander. Snart åker han till Oslo för att träffa sina två nya doktorander som han hittills bara träffat på Teams. Och det nya kontoret i Zagreb tar också en stor del av Jörgen Ahlbergs tid.

Priset till Årets entreprenöriella lärare är 20 000 kronor att användas för kompetensutveckling. Vad ska du göra med pengarna?
– Jag är civilingenjör och teknologie doktor. Men jag har ingen utbildning i hur man ska tänka som företagare. I höstas gick jag en styrelseutbildning, det var nyttigt. Jag skulle vilja gå en sån här kurs, eller ett mentorsprogram, få lite coachning. Jag tänkte jag skulle passa på nu när jag fått de här pengarna.

Juryns motivering

Årets pristagare uppvisar en utmärkt entreprenöriell förmåga genom att inom vitt skilda tillämpningsområden se saker ingen annan ser, att punkt för punkt analysera dessa och skapa framgångsrika bolag utifrån resultaten.

Han drivs inte av att ha sitt eget ansikte längst fram utan verkar många gånger i bakgrunden utan att synas själv och har således, mer än många vet, starkt verkat för den entreprenöriella kulturen vid LiU. Han beskrivs av medarbetare som: ”Otroligt hjälpsam!”

Han besitter även en av de viktigaste egenskaperna för att vara entreprenör, nämligen att omge sig med rätt människor för målbilden. Han har en förmåga att bygga målinriktade team som alla arbetar framåt längs samma vektor.  Han vet också hur man levererar synbara resultat, vilket inte minst visas av några starka bolag han byggt: Visage Technologies, Termisk Systemteknik, samt uppstickaren Glana Sensors.

Om priset

Det är tionde året som LiU Innovation delar ut priset LiU:s entreprenöriella lärare. Det går till en person som tar initiativ till och organiserar en nyskapande verksamhet. Det handlar om kreativitet, initiativkraft, experiment och mångfald. Pristagaren ska ha utmärkt sig genom att:

• uppmuntrar forskare och studenter gällande entreprenörskap
  • bidrar till att skapa en entreprenöriell kultur vid LiU
  • en egen framstående entreprenörsgärning