23 februari 2023

Nätverken är ett viktigt arbetsverktyg för att driva arbetet framåt för IT-arkitekten Johan. Just nu bygger han dessutom upp ett universitet från grunden.

Johan Peterson
Johan har många års samlad erfarenhet på LiU. Karin Linhardt

"Funkar det att ses online?" frågar Johan inför vårt möte. Han arbetar just den här dagen hemifrån men hade lika väl kunnat koppla upp sig från andra sidan världen. I sin roll som IT-arkitekt rör han sig ofta mellan både digitala och fysiska möten samt projekt. Hans arbete har stabil förankring på Linköpings universitet (LiU) men han utbyter ofta kunskap med personer från universitet och lärosäten i Sverige såväl som internationellt för att driva utveckling kring universitetets infrastruktur framåt.

– Det är väldigt kul. Vi hjälps åt och vi samarbetar – vi har inga hemligheter. Har jag en fråga kring hur någon annan har löst något är det bara att fråga IT-arkitekter i mina olika universitetsnätverk, berättar Johan.

Ett nätverk som LiU och många andra svenska lärosäten är medlem i är Swedish Academic Identity Federation (SWAMID). Samarbetet har bland annat gjort det möjligt med ADFS-inloggning mot 4000 olika externa tjänster tack vare tekniska avtal. Det underlättar mycket för användare att kunna logga in med sitt universitets-ID.

– Jag var med tidigt i SWAMID och bidrog med ett script för att göra det möjligt med ADFS-inloggning. Idag används resultatet av det, tjänsten ADFS Toolkit, av många universitet världen över.

Från tekniker till IT-arkitekt

När Johan berättar att han har varit på Linköpings universitet sedan 2001 förstår man att han har mycket samlad kunskap i sin ryggsäck. Från början arbetade han som IT-tekniker på Campus Valla i Linköping, för att med tiden landa där han är idag – i rollen som IT-arkitekt.

Det finns stor potential att påverka sitt arbete och utvecklas här på LiU, det vill jag verkligen slå ett slag för
Johan, IT-arkitekt

Han har varit del av mycket utveckling av gemensam infrastruktur och system under åren på LiU.

– Som arkitekt får man vara med och arbeta fram idéer som sedan andra kan göra verklighet av, säger han entusiastiskt, och räknar upp en stor mängd system som han är ”pappa” till.

Han är också ofta en part i interna samtal kring kravställning och upphandling kring nya system och programvaror innan saker sätts i rullning. Han ställer frågor kring vad för problem verksamheten har och vad det egentligen är för uppgifter som ska lösas.

– Det är också viktigt att tänka på det längre perspektivet och hur man ska underhålla saker på sikt. Ska vi köpa in något eller ska vi utveckla något själva?

Virtuellt universitet byggs

Vad jobbar du med just nu?

– Just nu är det mycket kring ECIU University och imorgon är det möte i Litauen med vår projektgrupp.

Johan Peterson och Andreas Larsson sitter i två soffor och samtalar med varanrda.Johan och LiU-kollegan Andreas diskuterar ECIU. Foto Karin Linhardt

Johan har rollen som IT-arkitekt i ett omfattande projekt för att bygga upp ett helt nytt virtuellt universitet. Projektet drivs inom European Consortium of Innovative Universities (ECIU), ett nätverk av 13 europeiska universitet som LiU är medlem i. Projektet får stöd från EU-kommissionen och i slutändan ska 200 000 studenter kunna plugga vid det virtuella universitetet.

– Allt ska byggas upp från scratch. En sajt för studenter och sen även hela infrastrukturen bakom; stödsystem för att registrera studieresultat, lärplattform, kontohantering, integrationsplattformar... det är verkligen ett once in a lifetime-projekt.

Relaterat innehåll