15 juni 2022

Biträdande professor Yang Liu är den ledande bidragsgivaren till ämnesområdet Industry 4.0 (I4.0)-driven operations and supply chains for the circular economy (CE).

Teiksma Buseva

Rangordningen görs genom att räkna det totala antalet tidskriftspublikationer per forskare som indexerats i Web of Science-databasen.

Området "Industry 4.0 (I4.0)-driven operations and supply chains for the circular economy (CE)", är i skärningspunkten mellan I4.0, CE, supply chain management (SCM) och kvantitativa tekniker, samt ett framväxande forskningsområde.

– Förra året rankades jag först bland de främsta författarna inom området "big data analytics in manufacturing", som handlade mer om I4.0, men den här gången handlade det mer om att koppla ihop I4.0 med CE och SCM. CE är en av kärnverksamheterna i på min avdelning Industriell miljöteknik, och det är hela anledningen till att jag är här eftersom Industriell miljöteknik ville ha min expertis inom digitalisering och smarta teknologier samt tillämpa dem på t.ex. CE-området, förklarar Yang Liu.

– Det här är definitivt ett hett forskningsämne, särskilt eftersom det i stor utsträckning är relaterat till digitalisering, CE och hållbarhet, där Sverige är ett ledande land. Men för de 10 bästa bidragande länderna i figur 3 så finns Sverige inte med. Bara mina bidrag räcker inte och det borde finnas fler forskare i Sverige att bidra på detta område också.

Varför är detta viktigt för dig som forskare och för LiU?

– Just nu sitter jag på universitetet i Toulouse på ett utbyte under en månad. Det var ett direkt resultat av en av mina publikationer. Här har vi också pratat om samarbeten mellan de två universiteten. Forskare på andra universitet lär känna LiU från en källa som de läser några intressanta publikationer av, så går det ofta till när jag träffar nya forskare för första gången. Till exempel på konferenser börjar samtalen nästan alltid "Åh, jag läser många av dina publikationer". Detta kan säkert ge mycket publicitet för LiU över hela världen, särskilt eftersom jag tog förstaplatsen i båda bibliometriska analyserna, och folk tenderar att komma ihåg det. Det kommer också att hjälpa LiU i alla typer av globala rankinglistor eftersom publikationer och citeringar är en avgörande del av rankingformlerna.

Hela artikeln går att läsa här