27 oktober 2022

Tidningen Ny Teknik listar årligen de 33 bästa och mest lovande startup-företagen i Sverige, i den så kallade “33-listan”. I år finns två bolag med starka band till LiU med på den prestigefulla listan. Argus Eye och Grafren arbetar med innovation inom skilda områden, men bolagen bygger på forskning som bedrivits vid Linköpings universitet.

Grafren och ArgusEye
Företagen Grafren och Argus Eye har uppstått ur forskning som bedrivits vid Linköpings universitet.

Argus Eye har skapat ett sensorsystem som förenklar och effektiviserar produktionen av biomediciner, som till exempel vid framställningen av läkemedel.

- Det finns väldigt många innovativa startups i Sverige och konkurrensen är jättehård. Vi är verkligen glada och stolta att vi lyckats komma med på denna prestigefyllda lista, säger Erik Martinsson, medgrundare och vd för Argus Eye.

Grafren utvecklar applikationer för materialet grafen. De har till exempel skapat en väv belagd med grafen, vilket gör den elektriskt ledande. Ett användningsområde är till exempel att man kan hetta upp väven.

- Det är en stor ära för oss att vara med på “33-listan” i Ny Teknik. Vi är glada att de ser potentialen i Grafren och tror på oss som bolag. Det är inte bara en belöning, utan en kvalitetsstämpel, säger Erik Khranovskyy, grundare och vd för Grafren.

Båda företagen har uppstått ur forskning som bedrivits vid LiU och institutionen för fysik, kemi och biologi.

- Vi är glada att vi fötts vid Linköpings universitet och är tacksamma för alla kollegor och handledare som inspirerat och stöttat oss under åren, säger Erik Khranovskyy.

Att placera sig på listan innebär också ökad exponering, något som är mycket viktigt för startups.

- Detta hjälper oss att få fler kunder och partners, attraherar mer resurser till bolaget i form av personal och investerare, säger Erik Martinsson.