24 november 2021

Forskare vid LiU har fått i uppdrag att utreda förutsättningarna för ett nytt kompetenscentrum för framtidens hållbara industri. Konkurrensen är hård, men chanserna bedöms ändå som goda för att centret ska kunna bli verklighet inom några år.

Illustration kompetenscentrum hållbar industri.
Det planerade centrumet är inriktat mot tre huvudområden: hållbart arbetsliv, kompetensförsörjning och organisatorisk resiliens (förmåga att stå emot och klara av en förändringar).

Bred samverkan

Det är tre forskare vid Linköpings universitet – Andreas Wallo, Jason Martin och Mattias Elg – som tillsammans med forskningsinstitutet RISE under 2022 ska genomföra en framtidsstudie för ett möjligt blivande kompetenscentrum. Studien går under namnet ”Workplace Innovation for Sustainable Industry, WIN” och riktar in sig mot framtidsfrågor som organisatorisk resiliens, kompetensförsörjning och hållbart arbetsliv.

Ulrika Harlin, RISE.Ulrika Harlin, RISE.- Målbilden är att stärka kunskap för utveckling av socialt hållbar, konkurrenskraftig och grön industri, i en allt snabbare förändringstakt, säger Ulrika Harlin, industriforskare på RISE.

I projektet ingår tunga samarbetspartner som industriföretagen Saab, Rimaster, AstraZeneca, Volvo och Ericsson, kompetensförsörjningsföretaget Skill samt arbetsmarknadsorganisationerna IF Metall, Unionen och Industriarbetsgivarna.

- Det ska bli otroligt kul att jobba med den här gruppen. Vi vet att industrin står inför stora utmaningar, inte minst när det gäller kompetensförsörjning, och nu ska vi kartlägga behoven och se vilka frågor som bör prioriteras, säger projektledare Andreas Wallo och tillägger att det fortfarande finns plats om fler vill vara med.

- Absolut. Dörren är öppen för både företag och organisationer. Vi kan också komplettera med forskare inom miljövetenskap och teknik om vi skulle behöva det.

Många medtävlare

Förstudien inleds formellt i januari och ska vara klar i slutet av nästa år. Under första halvåret 2023 väntas Vinnova sedan fatta beslut om ett eller flera kompetenscentrum för hållbar industri. Av 38 ansökningar till förstudien beviljades 14, de flesta med teknisk inriktning. Även om LiU-ansökan sticker ut med sitt fokus på socialt hållbar industri, kommer konkurrensen att vara mycket tuff.

Andreas Wallo och Jason Martin på Helixdagen 2019.Andreas Wallo och Jason Martin, två av LiU-forskarna i projektet. Bild från Helixdagen 2019.Andreas Wallo är ändå optimistiskt.

- Vi har jobbat med olika kompetenscentrum i flera år och startar inte från noll. Jag är också väldigt stolt över den starka uppslutningen av partners i projektet som är i framkant i dessa frågor. Det gör att jag tror att vi har ganska goda chanser, säger han.

I utlysningen från Vinnova står att parterna i ett projekt ska ha en gemensam vision och en strategisk idé för uppbyggnaden av en excellent forskningsmiljö som bidrar till hållbar industri. Varje projekt ska bestå av minst tre svenska parter varav minst ett företag med tillverkning i Sverige. Under förstudien ska ett konsortium och en plan byggas upp för det framtida kompetenscentrumet.

Om det nya centret blir verklighet innebär det fortsatt samverkan med olika aktörer för utveckling av den svenska modellen i arbetslivet. Det innebär också en fortsättning på LiU:s och RISE:s etablerade samarbete med industrin och arbetsmarknadens parter genom bland annat Sveriges produktionskluster, nätverket AFoU, Arbetsplatsnära FoU för hållbart arbetsliv och HELIX Competence Center.

Planeringsbidrag kompetenscentrum

Sveriges produktionskluster - Kunskapsförmedlingen