27 januari 2023

Det framgångsrika mentorsprogrammet LuMiNK växer. Nu får även gymnasieelever möjlighet till hjälp och inspiration av LiU-studenter. Ansvarig mentor för det nya pilotprojektet är studenten Pedram Abbasnejad – som själv var elev i LuMiNk när det startade 2015.

En person sitter vid ett bord med skolböcker.
Pedram Abbasnejad var elev när LuMiNk startade 2015. Nu läser han på LiU och är själv mentor för högstadie- och gymnasielever som får hjälp med läxor och annat skolarbete. Anna Nilsen

– En jätteviktig och bra grej. Att veta att man stöttar elever som har det lite svårt i skolan, eller kanske inte har förutsättningar att få hjälp hemma, är en fin känsla. Vi mentorer hjälper dem att komma framåt och nå sina mål, precis den hjälp som jag fick när jag gick där i åttan och nian, säger han.

Blir förebilder

LuMiNk Akademin, som är ett samarbetsprojekt mellan Linköpings universitet, Norrköpings kommun och Mirum galleria, startade 2015. Två dagar i veckan träffar högstadieelever från Klingsborgsskolan LiU-studenter utanför skoltid. Här får eleverna hjälp med läxor och annat skolarbete – men minst lika viktiga är mentorerna som inspiration och förebilder.
Pedram Abbasnejad var elev på skolan när projektet drog i gång. I dag läser han tredje året på civilingenjörsprogrammet i medieteknik på Campus Norrköping.

– Jag minns att det var väldigt coolt att sitta med universitetsstudenter och få hjälp med läxor. Under rasterna fanns det tid att fråga vad de höll på med, vad de pluggar och var de gick gymnasiet. Visst, jag hade redan tankar i huvudet om att det är bra att ha en utbildning, men att höra om deras erfarenheter pushade mig ännu mer.

Sedan hösten 2022 är han även mentor i LuMiNk.

– Jag fick tips av andra studenter om att Unitalent (bemanningsföretaget som ägs av LiU) sökte folk och när jag förstod att det var samma program som jag hade gått blev jag jättetaggad. Jag kände att ”wow, det här måste jag verkligen söka” och det är jätteroligt, säger han. En person pratar i mikrofon."Det finaste beviset på att det fungerar är när vi ser att tidigare elever nu läser på universitetet. Det var precis vad vi drömde om när vi startade", säger Kristina Lyngenberg, på samverkansenheten. Foto Thor Balkhed

Höjda betyg och bättre självkänsla

LuMiNk har gått från ett pilotprojekt till ett framgångsrikt mentorsprogram. LiU-forskare utvärderade för några år sedan verksamheten och resultaten visade att de deltagande eleverna har höjt sina betyg. Det har lett till att fler elever från stadsdelen Hageby söker till högskoleförberedande gymnasieprogram. Kristina Lyngenberg, projektkoordinator på Samverkansenheten, kan se tillbaka på en häftig resa sedan starten 2015.

– När vi startade projektet hade vi en vision att LuMiNk en dag skulle bli en verksamhet som inspirerar högstadieelever att våga tro på sig själva och öka deras intresse för högre studier. I dag kan vi med glädje konstatera att det faktiskt blivit så.

– Det finaste beviset på att det fungerar är när vi ser att tidigare elever nu läser på universitetet. Det var precis vad vi drömde om när vi startade. Om vi bara kan locka ett fåtal av dessa elever att läsa på LiU i framtiden – det är värt allt, säger hon.

Fler finansiärer behövs

De senaste åren har målet varit att konceptet ska växa och nå fler skolor och elever. Under våren 2023 startar ett pilotprojekt på De Geer-gymnasiet där 15 elever får möjlighet att träffa LiU-studenter en dag i veckan på Visualiseringscenter C vid Campus Norrköping. Majoriteten av eleverna har tidigare varit i LuMiNk på Klingsborgsskolan. En person sitter och pratar vid ett bord."Vi mentorer hjälper dem att komma framåt och nå sina mål, precis den hjälp som jag fick när jag gick där i åttan och nian,", säger LiU-studenten Pedram Abbasnejad. Foto Anna Nilsen

– Ramverket och strukturen kommer att vara likt befintlig verksamhet. Det blir förhoppningsvis som en brygga och ett steg närmare högre studier. Det finns delvis finansiering från Carolina Schales stiftelse för att kunna genomföra detta, men vi söker efter fler finansiärer för att säkerställa att verksamheten kan fortsätta, säger Kristina Lyngenberg.

Pedram Abbasnejad kommer att vara ansvarig mentor i det nya projektet.

– Det är väldigt roligt att det även blir på gymnasienivå. Det visar att det är uppskattat. Jag hoppas att det kan växa ännu mer, det kommer alltid att finnas elever som behöver extra hjälp.

Det här är LuMiNK