05 juni 2020

Den femte upplagan av det framgångsrika mentorskapsprogrammet LuMiNk Akademin har gått i mål. För första gången delades stipendier ut till elever och mentorer som bidragit med extra fina insatser. På Klingsborgskolans avslutningsceremoni prisades stipendiemottagarna inför de 70 elever och 22 studentmentorer som deltagit i årets program.

LuMiNk-stipendiater 2020:
LuMiNk-stipendiater 2020: Ayman Ahmad Obaid, Maria Safar, Moshtaba Al Egli och Jasmina Demirovic

LuMiNk Akademin är ett samverkansprojekt mellan Linköpings universitet, Mirum galleria och Norrköpings kommun som genom åren lyckats motivera högstadieelever i deras lärande. Eleverna får stöd med sina studier och möjlighet att prata utbildning och annat med unga vuxna förebilder. Det är hög närvaro vid träffarna och programmet har stärkt många ungdomar att söka till högre studier. Läs mer om LuMiNk Akademin

Motivering och stipendiemottagare

Årets LuMiNk-elev – Maria Safar

Årets LuMiNk-elev tilldelas den elev, Maria Safar, som alltid visar vilja och energi, framförallt på LuMiNk-träffarna men även i skolan. Maria har en positiv och glädjespridande inställning till LuMiNk, vilket smittar av sig på många andra elever. Maria Safar är därmed ett föredöme för andra elever.

Årets LuMiNk-prestation – Ayman Ahmad Obaid

Årets LuMiNk-prestation tilldelas den elev, Ayman Ahmad Obaid, som med stark vilja och extra hårt slit, både på LuMiNk-träffarna och i skolan, har lyckats utomordentligt bra med sina studier under året. Ayman Ahmad Obaid är ett gott föredöme för andra elever.

Årets LuMiNk-mentorer – Moshtaba Al Egli & Jasmina Demirovic

Årets LuMiNk-mentor tilldelas de personer, Moshtaba Al Egli & Jasmina Demirovic som LuMiNk-eleverna känner ett starkt förtroende för. Det är mentorer som har tagit ansvar för att eleverna ska lyckas bra i sina ämnen och även brytt sig om att få dem att må bra. Årets mentorer Moshtaba Al Egli & Jasmina Demirovic har påverkat LuMiNk i sin helhet på ett mycket positivt sätt.

Eleverna röstades fram av eleverna själva

Maria Safar utsågs till årets elev med motiveringen att hon alltid visar vilja och energi och har en positiv och glädjespridande inställning till Lumink.
- Det känns jättekul. Jag är verkligen jätteglad för det här, det betyder jättemycket. LuMiNk har motiverat mig och påverkat mina betyg, säger Maria som ska läsa natur på Hagagymnasiet till hösten. I framtiden vill jag plugga vidare och bli läkare.

- Det känns jättebra. Kul att bli uppmärksammad, säger en av årets mentorer Moshtaba, som ska plugga vidare till civilingenjör inom elektronikdesign.

LuMiNk siktar framåt

Verksamheten har växt för varje år som gått. I år var det omkring 70 elever som deltog och satsningen hyllas nu av såväl elever och mentorer som av lärare och rektorer. Det finns planer på att utöka verksamheten på fler skolor i Norrköping.
- Vi har höga ambitioner och tittar nu på vilka möjligheter som finns för finansiering. Vi tror att fler aktörer är intresserade av att stödja LuMiNk med tanke på att det är så betydelsefullt och framgångsrikt. Vi hoppas kunna låta fler elever i Norrköping få den här möjligheten, säger Kristina Lyngenberg, samordnare Linköpings universitet.

Bakom årets stipendier står Mirum Galleria och East Sweden Innovation Week.

Mer om LuMiNk Akademin

Fotografi av Kristina Lyngenberg

Kristina Lyngenberg

Fundraiser