08 september 2020

Universitetets nye rektor, Jan-Ingvar Jönsson, tillträdde sin tjänst redan i somras. Den 3 oktober är det dags för den traditionsenliga rektorsinstallation, då den nya rektorn bland annat får ta emot rektorskedjan av sin företrädare.

Magnus Johansson
Jan-Ingvar Jönsson blir den sjunde rektorn som får bära rektorskedjan. Kedjan har formgivits och tillverkats av guldsmederna Margareth Sandström och Peter de Wit och skänktes av Linköpings kommun i samband med universitetsinvigningen 1975.

Foto Charlotte Perhammar- Historiskt är och var installationen en offentlig bekräftelse på vem som för nästa period hade makt och myndighet att styra universitetet och utöva därtill hörande befogenheter. Symbolen i form av rektorskedja som överlämnas från en rektor till nästa understryker detta, säger ceremonimästare Camilla Smedberg.

Tidigare rektorsinstallationer har dels skett som separat evenemang dels i samband med den akademiska högtiden. I år kommer Foto Thor Balkhedinstallationen att äga rum i Studenthuset på Campus Valla lördag den 3 oktober med ett fåtal deltagare på plats. Då kommer också Jan-Ingvar Jönsson hålla sitt installationstal där han berättar vad han vill åstadkomma som rektor. Efter ceremonin, som tar ungefär 45 minuter, följer middag.
- Rektorsinstallationen är ingen offentlig tillställning och vi kommer att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om högst 50 deltagare, säger Camilla Smedberg. Däremot kommer ceremonin att filmas så att man kan se den i efterhand.

På grund av rektorsinstallationen kommer Studenthuset att vara stängt lördag 3 oktober.

Mer om LiU:s nye rektor