27 mars 2024

Det persiska nyåret firas varje år vid Institutionen för datavetenskap (IDA). I år inföll det den 21 mars då doktorander från Iran bjöd in till ett färgsprakande festbord i ljusgården.

Dekorerade ägg
De dekorerade äggen är en symbol för fertilitet. Marie Beckman

Vid det persiska nyåret, även känt som Eid Nowruz, välkomnas våren och människor träffas för att fira det nya årets ankomst. Traditionen kan spåras hela 3 000 år tillbaka i tiden till det antika Persien, det vill säga före islam. Vid IDA har Nowruz firats i mer än ett decennium, förutom under pandemiåren.

Årets firande med mer än 40 gäster arrangerades av Mina Niknafs, doktorand vid Avdelningen programvara och system.

Vilka bjuder ni in?

— I år deltog doktorander, handledare, administratörer och prefekten vid IDA, säger Mina Niknafs.

Vad betyder firandet av Nowruz vid IDA för dig?

Mina Niknafs vid matbordet
Mina Niknafs, doktorandMarie Beckman
— Nowruz är en tid för familj och vänner att samlas, engagera sig i ritualer och traditioner som gått i arv genom generationer, och reflektera över det gångna året samtidigt som man ser fram emot en ny början. För många iranier vid IDA som är långt ifrån sina familjer, är det hjärtevärmande att fira denna speciella tid bland vänner inom den internationella gemenskapen vid IDA. Det är också ett utmärkt tillfälle att hedra våra traditioner och sprida lycka och glädje bland våra internationella vänner.

Mariam Kamkar visar bordet som är dekorerat med blommor och andra symboler för Nowruz
Mariam Kamkar, professor emeritaMarie Beckman

Mariam Kamkar, professor emerita och tidigare prefekt vid IDA, inledde dagens firande med att berätta om festligheterna vid det persiska nyåret och förklarade bakgrunden till föremålen på festbordet. Vid Nowruz dukas bordet med sju föremål som alla börjar med den persiska bokstaven "sin" och symboliserar ett hopp inför det nya året. Med tiden har också fler saker lagts till.

Mina, vilket är ditt favorittilltugg eller din favoriträtt vid Nowruz?

— Bland föremålen på Haft Sin (eller 7-Sin) festbordet är Samanu, som symboliserar välstånd, fertilitet och livets sötma, min favorit. Samanu är en söt pudding gjord av vetegroddar. Intressant nog påminner dess smak om "Memma", en traditionell finsk efterrätt som finns i många svenska livsmedelsbutiker. Dessutom firas Nouruz med en mängd olika traditionella rätter som "Sabzi Polo ba Mahi", "Reshteh Polo" och "Kuku Sabzi". Min favoriträtt, och den vanligaste, är "Sabzi Polo ba Mahi", som är örtris (sabzi polo) serverat med fisk (mahi).

rosenknoppar och socker i glasburkar
Torkade rosenknoppar och socker till teet.Marie Beckman

Till sist, hur är det att vara doktorand vid IDA?

— Att vara doktorand vid IDA kan vara en givande upplevelse på många fronter. Ur ett akademiskt och forskningsperspektiv erbjuder IDA tillgång till resurser och lärare som är experter inom sina områden.

Dessutom bidrar den vänliga och stödjande atmosfären vid IDA avsevärt till den totala upplevelsen. Känslan av kamratskap bland studenter, lärare och personal skapar en välkomnande gemenskap där individer kan frodas både på ett akademiskt och ett personligt plan. Denna stödjande miljö uppmuntrar samarbete, kunskapsdelning och personlig utveckling. Utifrån min positiva erfarenhet av IDA rekommenderar jag IDA helhjärtat till andra som överväger forskarstudier vid institutionen, säger Mina Niknafs.

Mer om Haft Sin (Sju S) festbordet

Varje föremål symboliserar ett hopp för det nya året.

• Sabzeh (vete, linser, korngroddar): återfödelse och förnyelse av naturen.
  • Samanu (en söt pudding): välstånd och fertilitet.
  • Senjed (torkad frukt från oleaster träd): kärlek och romantik.
  • Seer (vitlök): medicin och god hälsa.
  • Seeb (äpple): skönhet och hälsa.
  • Serkeh (vinäger): ålder och tålamod.
  • Somaq (sumak bär): färgen på soluppgången och segern över mörkret.

Matbord med symboler för Nouruz som ris, mynt, ägg, veteax
Festbordet med mat och symboliska föremål.Marie Beckman

Korta fakta om Nowruz

Unesco arv

Nowruz (Nouruz) erkändes officiellt som ett immateriellt kulturarv år 2009 av Unesco. Det infaller den 20:e eller 21:a mars beroende på vilket år det är.

Vårdagjämning

Det iranska nyåret börjar vid midnatt närmast tiden för vårdagjämningen på norra halvklotet, vilket beräknas utifrån längdgraden 52,5 grader öst.

Tretton dagar

Nowruz, som betyder "ny dag", firas i 13 dagar. Det börjar med en eldfestival och avslutas med en dag då familj och vänner samlas för en picknick i det gröna.

Om institutionen