03 november 2020

Nyfiken på kultur med Norrköpingskoppling? I podden Norrköping lounge får lyssnaren möta spännande personligheter inom allt ifrån musik- och filmbranschen till spel- och idrottsvärlden. Den gemensamma nämnaren är att de genom sitt arbete satt Norrköping på kartan.

Studenterna på Kultur, samhälle och mediegestaltning vid LiU producerar podden Norrköping lounge.
Lisa Nyström och Vincent Messenger, nuvarande och tidigare studenter vid programmet Kultur, samhälle och mediegestaltning producerar podden Norrköping lounge tillsammans med Norrköpings kommun.

Norrköping har ett starkt kulturliv och det vill skaparna till Norrköping lounge lyfta och inspirera fler att ta del av. Podden är ett samarbete mellan Norrköpings kommun och studenter från Linköpings universitet.

– Vi vill skapa en känsla av stolthet hos Norrköpingsborna för det kulturliv och de kulturprofiler vi har här. Det finns otroliga människor inom väldigt många olika fält som gör ett briljant arbete, säger Vincent Messenger och Lisa Nyström, studenter vid LiU och del av produktionsteamet.

Vincent studerar på programmet Kultur, samhälle och mediegestaltning, Lisa är tidigare student vid samma program och läser just nu LiU-kursen i podcast.

Att få möjligheten att arbeta med ett projekt utanför universitetet, ger mycket menar Lisa Nyström. Hon har rollen som produktionsassistent, medan Vincent Messenger arbetar med research.

– Det här ger jättemycket, det är alltid roligt att få jobba ’på riktigt’. Nu når vi ut till samhället på ett annat sätt än om det hade varit ett skolprojekt. Man får en annan erfarenhet av det. Bara det att ta emot respons från fler än sin lärare ger mycket, säger Lisa Nyström.

Podden har initierats av Maria Hultberg och Andreas Lind från Norrköpings kultur- och fritidskontor, som också de är en del av produktionsteamet.

Färgstarka personligheter

I podden får lyssnarna möta färgstarka personligheter verksamma i allt ifrån filmbranschen till idrottsvärlden. En bred definition av vad kultur är öppnar upp för en mångfald av gäster. Från Olle Tholén, producent och en av grundarna till filmkollektivet Crazy Pictures och Mikael Ståhl, fastighetsägare och grundare till konsthallen Ståhl Collection till Johan Perwe, författare och journalist som genom sina böcker och i sin forskning gjort frågan om nazism och motstånd till en lokal angelägenhet.

Namnet Norrköping lounge speglar den känsla som man med podden vill ge lyssnarna - ett avslappnat och intressant samtal. Intervjuerna leds av Maria Hultberg.Podden Norrköping lounge ger en smak av Norrköpings kulturliv.

I en tid då kultursektorn utsatts för tuffa prövningar, i och med coronapandemin, blir Norrköping lounge extra viktig, menar Vincent Messenger.

– Vi vill visa upp och lyfta det som kulturlivet i Norrköping har att erbjuda och göra det tillgängligt för fler i en tid då man kanske inte kan ta sig ut och ta del av kulturen på det sättet. När corona sedan är över hoppas vi att fler kommer att ha en bättre bild av vad kulturlivet i Norrköping har att erbjuda.

Podden finns att hitta där poddar finns.

Läs mer om utbildningarna