22 maj 2024

Civilingenjörsprogrammen Kommunikation, Transport och Samhälle (KTS) och Elektronikdesign (ED) har i år genomfört ett gemensamt projekt som en del i studenternas kandidatarbete.

Thor Balkhed

I en värld där effektivitet och snabbhet är avgörande, står företag inför utmaningen att minimera lagerkostnader samtidigt som de behåller förmågan att snabbt leverera produkter. Studentprojektet har under våren fokuserat på att arbeta med avancerade sensorer och utveckla och testa en prototyp för automatisk plockning av produkter i ett lager.

Studenterna har utvecklat fyra prototyper som består av fristående styrsystem och självkörande fordon, kända som Automated Guided Vehicles (AGV), som har utvecklats för att tillsammans, parvis, planera och genomföra plockning i en lagermodell.

Syftet är att lära sig konstruera och implementera ett överordnat styrsystem som kommunicerar med AGV:erna för att planera och övervaka deras rörelser i en modell av ett lager. Denna praktiska erfarenhet ger dem inte bara möjlighet att applicera kunskaper inom logistik, utan även kunskaper i robotik och automation, och värdefulla insikter i teamarbete och problemlösning.

Martin Waldemarsson

Läs mer om utbildningarna