03 maj 2021

Alexander Yaghoubi pluggar till läkare och är inne på tredje året. Från att i drygt ett år enbart ha pluggat på distans gör han nu VFU, som praktiken kallas. Sedan två veckor är han på Kardiologiska kliniken på Universitetssjukhuset i Linköping. Den här eftermiddagen kommer han direkt från en fyratimmars hjärtoperation.

Alexander Yaghoubi

– Jag lärde mig att man ska ha ätit och druckit innan, jag var rätt torr i munnen på slutet, säger Alexander, som till och med fick testa på att sy ett par stygn under operationen. Det är nåt mäktigt med att se ett hjärta bulta och kunna känna på det. En bra dag, jag är glad!

Foto Alexander YaghoubiÄr det så här en genomsnittlig dag på praktiken ser ut?
– Nej, det är väldigt olika, och ibland finns det inte ens något särskilt att göra. Det hänger lite på dig själv att ta chansen när du får den. Och det var det jag gjorde idag, när jag av en slump stötte på en av kirurgerna som även är handledare och som jag haft kontakt med genom mitt uppdrag som utbildningsbevakare för programmet. Jag brukar resonera som så att det värsta som händer är att du får ett nej, så jag frågade om det fanns något jag kunde hänga med på. Och det slutade med att jag hamnade på en hjärtoperation.

Hur skiljer sig den här terminen mot de föregående?
– Fram till årsskiftet var undervisningen preklinisk, vilket innebär att vi enbart läser teori och får grundläggande kunskaper. Från sjätte terminen ingår praktik minst 24 timmar i veckan för att få godkänt på kursen. En standardvecka just nu innebär VFU måndag till onsdag, på torsdagar jobbar vi gruppvis med olika teoretiska patientfall och fredagar är undervisningsdag med föreläsningar och seminarier.

Foto Alexander YaghoubiHur har du påverkats av att det pågår en pandemi?
– Jag kommer från Malmö och när pandemin började och undervisningen gick över till distans åkte jag ner dit och bodde hemma. Efter ett halvår insåg jag att det trots allt är svårt att plugga på distans, så jag flyttade upp till Linköping igen.

– Annars har den digitala omställningen gått förvånansvärt smidigt, kanske för att jag redan hade börjat plugga innan pandemin, och hade koll på hur en basgrupp fungerar. I slutänden handlar det alltid om gruppdynamik, och att man inte ska prata i munnen på varandra.

– Den här terminen är jag mer opåverkad av läget än tidigare, i och med att jag gör VFU och är på plats större delen av veckan. Inom vårdens lokaler har man ändå alltid munskydd, så det är ingen skillnad. Däremot har läkarstudenter som går andra terminer drabbats av att det inte funnits tillräckligt med handledare, eftersom de varit hårt belastade. Man har då försökt komma på alternativa lösningar, alltifrån att stuva om dagarna till att i stället få uppgifter med teoretiska patientfall. Men det ersätter inte den riktiga placeringen.

Foto Alexander YaghoubiHar du känt dig rädd för att bli smittad, i och med att du är ute i verksamheten på VFU?
– Nej, det har jag inte. Det var aldrig någon större diskussion på utbildningen angående VFU. Jag tror snarare att de flesta var tacksamma att de skulle få komma ut och göra sin praktik, eftersom det inte är något du kan ta igen senare.

Hur är det med fritid och studentliv?
– Jag har fördelen av att ha hunnit med nolle-p, lära känna min klass och få uppleva ett riktigt studentliv, före pandemin. Nu existerar ju tyvärr inte något studentliv i någon större omfattning. Vi i föreningarna har försökt ha lite digitala lösningar, men det är inte samma sak och ger helt enkelt inte samma känsla. Studentlivet har definitivt fått lida, men samtidigt kan man inte klaga på det, det är en pandemi och alla får ta sitt ansvar.

• Alexander Yaghoubi
  • 24 år
  • Läser termin sex på läkarprogrammet
  • Bor i egen lägenhet i Valla
  • Kommer från Malmö (stolt skåning!)
  • Spelar padel, har blivit ett stort intresse