16 augusti 2022

Joe Biden är död och har ersatts av deepfakes. Det var en konspirationsteori som fick sociala medier att gå i spinn efter att Vita Huset publicerat en video med den amerikanska presidenten. Michael Felsberg, professor vid Avdelningen för datorseende, kommenterade videon i SVT.

Inslag om deepfakes med Michael Felsberg i SVT. Skärmdump från svt.se.Inslag om deepfakes med Michael Felsberg i SVT. Skärmdump från svt.se. Det var efter att Demokraterna publicerat ett kort klipp med Joe Biden, som en användare på Twitter jämförde inspelningen med ett annat klipp som påstod vara från samma dag. Analysen löd att det omöjligt kunde vara ”en och samma Joe Biden”.

Se inslaget  på svt.se och hör vad Michael Felsberg säger om videon och tekniken som ligger bakom deepfakes.