Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som är anställd för undervisning i förskoleklassen och som har en förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet.Genom denna utbildning stärker du som förskollärare din kompetens inom läs- och skrivinlärning. Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket.
Om utbildningen
Innehåll
Genom denna utbildning stärker du som förskollärare din kompetens inom läs- och skrivinlärning. Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket.
Utbildningen innehåller tre delmoment:
- Det första delmomentet behandlar förutsättningar för den tidiga språk-, läs- och skrivutvecklingen. Här studeras skillnader mellan talat och skrivet språk samt faktorer som påverkar elevers språkliga utveckling. Dessutom kopplas begreppet språklig medvetenhet till det tidiga läs- och skrivlärandet.
- Det andra delmomentet behandlar elevers läs- och skrivutveckling. Inom delområdet studeras teorier om läs- och skrivmodeller. Här studeras också kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivfärdigheter. Dessutom ingår att planera och motivera undervisning som stimulerar och utvecklar barns tidiga läsande och skrivande.
- Det tredje och sista delmomentet behandlar läs- och skrivsvårigheter. Här studeras tecken på läs- och skrivsvårigheter och lämpliga pedagogiska insatser för dessa.
Genomförande
Kursen går på kvartsfart under två terminer, och den ges helt på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och workshops (i digitala former) samt självstudier, både enskilt och i grupp.
Kursen examineras genom en skriftlig hemtentamen, en redovisning av ett projektarbete, och en skriftlig redovisning. Examinationerna är individuella.
Kursplan
Mer information finns i utbildningens kursplan.
Finansiering
Kursen finansieras av Skolverket. Huvudmannen ger förutsättningar för deltagaren att medverka. Det finns möjlighet att söka statsbidrag för denna utbildningsinsats, och därigenom få bidrag för ersättning till deltagarens lön under studietiden. Läs mer om statsbidraget.