Hösten 1969 började de första 180 studenterna vid den då alldeles färska tekniska högskolan i Linköping.

LiU-studenterna Mikael Gånge, Filip Gardler, Johanna Alander och Filip Lövström har ett starkt miljöengagemang. De har flyttat till Kenya och startat företaget Opibus som satsar på eldrivna safaribilar. På mindre än ett år har företaget växt till 28 anställda där de flesta är kenyanska ingenjörer. LiU-studenterna Mikael Gånge, Filip Gardler, Johanna Alander och Filip Lövström drivs av ett starkt miljöengagemang. De har startat ett företag som får safaribilar att gå på el. Foto Anna NilsenDet var lite motigt i starten. De som valde civilingenjörsutbildningen i industriell ekonomi, en utbildning som då var ny och unik i Sverige, fick höra att de inte skulle bli ”riktiga” civilingenjörer, varken fågel eller fisk. Några år senare skulle historien upprepa sig, när den också helt nya civilingenjörsutbildningen i datateknik möttes av tveksamhet. Datorer, var det verkligen något att bygga en hel utbildning kring?

Men de utbildningar som då var kontroversiella har senare skördat stora framgångar och fler nytänkande program har utvecklats för att möta samtidens och framtidens krav. Vårt nära samarbete med företag och andra i vår omvärld (och även mellan olika delar av universitetet) bidrar till att vi kan fånga upp vad som kommer att behövas.

Vi ser gång på gång att Tekniska högskolan vid Linköpings universitet utbildar folk som bidrar i samhället på en mängd olika sätt. Någon hjälper barn och unga att fatta matte via en egen Youtubekanal. Några får safaribilar i Afrika att gå på el i stället för diesel. Någon kämpar för att kvinnor i utvecklingsländer ska ha samma möjligheter till utbildning och forskning som män. Någon sprider kunskap om hur viktigt det är med biologisk mångfald och vad vi kan göra för att bevara den. Några utvecklar en app som gör att patienter och vårdpersonal kan förstå varandra fast de talar olika språk.

Och det är bara några få bland tiotusentals människor som pluggar eller har pluggat på Tekniska högskolan vid LiU och som hjälper till att skapa en lite bättre värld.

Möt några som pluggar eller har pluggat på Tekniska högskolan vid LiU

Glada studenter samarbetar.

"Det finns en möjlighet att lyckas"

Temperaturhöjningen måste ner till högst 2 grader Celsius inom 80 år. Vi måste agera snabbt och FN har kallat till ett toppmöte om klimatet. Så börjar klimatrollspelet som EMM-studenterna spelar.

Rasmus Kratz och Amanda Sundström.

Kunskap i centrum för bästa exjobbet

Ett exjobb om kunskapsöverföring i mindre företag ger Amanda Sundström och Rasmus Kratz ett av två Christer Gilén-stipendier 2020. ”Överraskande och superroligt”, säger vinnarna som också tipsar om hur man skriver en riktigt bra uppsats.

Han mäter muskelmassa med neuralt nätverk

Alexander Karlsson har tilldelats Christer Giléns stipendium 2020 för en masteruppsats där han med hjälp av ett neuralt nätverk förbättrat en metod för att mäta muskelmassa.

Hennes solceller ska rädda liv i Afrika

Varje år dör omkring fyra miljoner människor i sjukdomar som orsakas av röken de andas in när de lagar mat över öppen eld. Det här är ett problem som Årets alumn Linnea Bergman vill lösa.

En grupp människor går över en bro i regnskogen

Biologer på fältstudier i Amazonas

Under två veckor åkte en grupp masterstudenter från Linköpings universitet på fältstudier i Amazonas regnskog. Det blev en överväldigande och inspirerande upplevelse.

Sofie Lärkhammar.

Alumnen Sofie Lärkhammar: Jag glömmer aldrig utbildningen på LiU

Som affärsutvecklare på det finska gasbolaget Gasum har Sofie Lärkhammar fått en spännande – och viktig – start på arbetslivet. Från utbildningen på LiU och civilingenjörsprogrammet EMM finns det saker hon aldrig glömmer.

Vill du också göra världen lite bättre? Hitta din utbildning här