14 mars 2019

Det började med hjälp till klasskompisarna, fortsatte med vikariat som mattelärare och eget läxhjälpsföretag. Nu har LiU-studenten Björn Runow en egen Youtube-kanal där han i korta klipp förklarar matematikens mysterier.

Björn Runow, civilingenjörsstudent och mattelärare
Charlotte Perhammar
Han har precis flyttat in i eget kontorsrum i B-huset på Campus Valla. På skrivbordet står en laptop, en mikrofon och en ritplatta. Det är den utrustning Björn Runow använder för att skapa pedagogiska matteklipp på sin Youtube-kanal.
- Men rummet har jag fått för att jag nu undervisar studenter som läser första året på lärarprogrammet. För mig är det en förmån att både kunna vara student och lärare. Jag vet utmaningarna som student, det tar jag med in i min undervisning.

Björn Runow har alltid varit intresserad av matte, och alltid gillat att hjälpa kompisarna.
- Jag är inget geni, men har nog lättare för matte än de flesta. Att hjälpa andra är mitt sätt att lära mig själv.
Efter studenten fick han möjlighet att vikariera för sin egen gamla mattelärare på gymnasiet hemma i Södertälje. Strax därefter startade han eget läxhjälpsföretag, åkte runt i Stockholm och hjälpte elever på högstadiet och gymnasiet.
- Fram till dess var tiden som lärare på gymnasieskolan det roligaste jag gjort i mitt liv.

Sen gick flyttlasset till Linköping och studier i industriell ekonomi. Här växte intresset för matte till – ja nästan kärlek.
- Matteutbildningen här på LiU är grym och jag har Matematiska institutionen att tacka för mycket, säger Björn som snart engagerade sig i studentkåren LinTeks Mattehjälpen samtidigt som han fortsatte att privatundervisa sina gamla elever, men online.
- Det var när jag, om och om igen, hjälpte flera elever med samma sak som jag började fundera på om man inte kunde göra detta mer effektivt och dessutom nå ut till fler.

Student hjälper student

Björn Runow, student på Industriell ekonomi som driver en Youtube-kanal inom matematik. Foto Charlotte PerhammarSå under sitt första sommarlov började Björn göra mattevideos, från sjuans matte till gymnasiet. Sen fortsatte han med högskolans första mattekurser på civilingenjörsprogrammet.
- Jag ser mig själv som en student som hjälper studenter. Jag vet vad jag och mina kompisar tyckte var svårt och försöker vara extra tydlig med det. Det har uppskattats och jag vet att många lärare på gymnasiet använder mina videos som komplement till sin egen undervisning.

Han marknadsför inte sin kanal, mer än på sin egen facebook. Ryktet sprider sig ändå. Inga pengar tjänar han heller. Med så många prenumeranter, i skrivande stund över 2 600, skulle han kunna få in reklam.
- Men det vill jag inte, det är drygt med reklam på Youtube, säger Björn och skrattar lite. Mina videos ska vara gratis och tillgängliga för alla. Jag vet hur frustrerande det kan vara och hur dum man kan känna sig när man inte förstår.

Att göra en mattevideo tar 12 – 15 minuter/inspelad minut. Varje färdig video är mellan fem och femton minuter lång. Den utrustning Björn använder är en USB-mick, ett videoredigeringsprogram som spelar in skärmen, en ritplatta och ett ritprogram. Totalt har det blivit runt 500 klipp. Inklusive en crash course inför högskoleprovet som han gjort med support från universitetet.

Stor potential för nätkurser

De flesta av Björns tittare är mellan 18 och 25 år. I kommentarsfältet kan de ställa frågor och Björn svara.
- Där kan man vara helt anonym, jag har ingen personlig relation med tittarna. Men jag får mail av människor som är jättetacksamma för att jag hjälpt dem. En gymnasieelev skrev och tackade för mitt material i linjär algebra. Han hade läst allt på egen hand, använt mina videos och fått högsta betyg. Sånt är kul!

Det finns en jättepotential för kurser på nätet inom andra ämnen också, tror Björn som just nu hjälper Matematiska institutionen att komma igång med detta.
- Det första jag gör som student när jag börjar en ny kurs är att hitta bra material på Youtube och använda det som en integrerad del av min utbildning. Det är många som gör så och det växer. I videosammanhang tycker vissa att det är bättre att inte se läraren. Det är ungefär som att läsa en bok, man föreställer sig personen istället. Och det finns mindre att störa sig på då.

- Jag tycker det är jättekul att hålla på med matterelaterad utbildning. Skulle absolut kunna arbeta med det på universitetet i framtiden, särskilt med linjär algebra.

Se matteklippen i Björn Runows Youtube-kanal