27 maj 2019

Fysikforskaren och LiU-alumnen Nashwa Eassas vision är att kvinnor i Sudan ska ha lika möjligheter till utbildning och forskning som män. Vid den årliga akademiska högtiden blev hon en av Linköpings universitets hedersdoktorer.

Nashwa Eassa, hedersdoktor vid Tekniska fakulteten. Foto Anna Nilsen– Om jag kan bidra till att förändra en enda kvinnas liv i positiv riktning så ger det mig tillräckligt med inspiration för att fortsätta mitt arbete med jämställdhet, säger Nashwa Eassa.
Hon bor och arbetar i Sudan och har prisats internationellt för sin forskning inom fysikämnet. Mellan 2005 och 2007 läste hon det internationella magisterprogrammet Material physics and nanotechnology på LiU. Nashwa Eassa tyckte om tiden i Sverige. Studierna gick bra, hon fick den support hon behövde men det var också bitvis rätt tufft.

Delade ut reklam

– Jag hade turen att komma till Linköpings universitet innan Sverige införde studieavgifter för utomeuropeiska studenter. Det var en enorm hjälp för mig, en förutsättning för mina studier. Men jag skulle ju bo och äta också, så för att klara ekonomin jobbade jag extra på McDonalds och delade ut reklam.

190525 Akademisk Högtid i Louis de Geer den 25 maj 2019 i Norrköping.  Foto: Peter Holgersson ABÄven om Nashwa Eassa är en framgångsrik fysikforskare så är det inte därför hon utsetts till hedersdoktor vid Tekniska fakulteten på LiU. Hon blir hedersdoktor för sitt arbete med att sprida forskning och att stödja kvinnors möjligheter till utbildning och forskning i hemlandet Sudan.

Samma patriarkala struktur överallt

– Kvinnor inom akademin måste jobba dubbelt så hårt för att bevisa att de är kompetenta. Män behöver inte alls anstränga sig på samma sätt. Jag ser strukturen överallt, i Sudan, i andra utvecklingsländer men även i Sverige. Män har toppositionerna i akademin, vi har mycket jobb att göra här.
2013 startade hon organisationen Sudanese women in science för att stödja kvinnliga forskare i Sudan. Hon är även engagerad i OWSD, Organization for women in science for the developing countries, där hon stöttar unga kvinnor från bland annat Sudan, Egypten, Jemen, Ghana, Benin och Syrien att satsa på en akademisk karriär. 400 kvinnor är idag engagerade i organisationen.

Många kvinnor ger upp

190525 Akademisk Högtid i Louis de Geer den 25 maj 2019 i Norrköping.  Foto: Peter Holgersson AB Foto Peter Holgersson AB– Många kvinnor med en universitetsexamen ger upp sin akademiska karriär när de gifter sig. De skaffar barn och känner pressen på sig från familj och samhälle att stanna hemma och ta hand om dem. Ett stöd från andra kvinnor inom akademin kan vara avgörande för att de ska fortsätta sin karriär, säger Nashwa Eassa.
Stödet som kvinnoorganisationerna erbjuder kan, utöver personliga kontakter, vara insamling av pengar till stipendier, utbildningar i vetenskapligt skrivande, att hitta rätt vetenskapliga publikationer och kurser i ledarskap.

Kvinnliga forskare ger tillbaka

Många av kvinnorna som uppnår en akademisk position i forskningen är också måna om att i sin tur betala tillbaka till samhället.
– Oavsett vilket ämne de forskar inom så är de angelägna om att ge tillbaka. En del kommer från fattiga förhållanden på landsbygden, de åker ut dit och lär ut kunskap till kvinnorna hur de på bästa sätt kan odla. De tillför en vetenskaplighet till det praktiska arbetet för att kvinnorna på så sätt ska få ut så mycket som möjligt av sina grödor.

På samma sätt kan kvinnliga forskare sprida ny kunskap inom exempelvis folkhälsa och medicin.
– Dessutom fungerar de som inspiratörer för flickor och unga kvinnor, att universitetsstudier kan vara en möjlighet för dem om de får möjlighet till stipendier och rätt stöd.

Traditionella mönster kan brytas

Nashwa Eassa, hedersdoktor vid Tekniska fakulteten. Foto Anna Nilsen Nashwa Eassas jämställdhetsarbete kräver långsiktighet och mod, även om hon aldrig tänkt på sig själv som modig. Patriarkala strukturer sätter käppar i hjulen för arbetet men hon känner sig aldrig rädd eller hotad i Sudan. Hennes drivkraft att hjälpa kvinnor är stark och hon tycker sig se resultat av sitt och organisationernas arbete.
– Vi öppnar dörrar för fler kvinnor i akademin och det gör att jag själv mår bra, säger hon.
Att hon nu blivit hedersdoktor vid LiU gör att hennes jämställdhetsarbete uppmärksammas mer, och det kan komma fler unga kvinnor till del, hoppas hon.
– Jag blev helt mållös när jag fick veta att jag blivit utsedd till hedersdoktor. Vilken ära. Jag tänker att även min utnämning kan vara en motivation för flickor och unga kvinnor, de ser att traditionella mönster kan brytas, de blir stärkta i att våga satsa på sin framtid.