Det är utgångspunkten i studenternas resonemang. De vill också bidra till en social utjämning.
Dessförinnan hade de fått stöd för sin företagsidé av LiU, bland annat från LiU Innovation.
– Safariparkerna har i regel mycket pengar och ett medvetet hållbarhetsarbete. Dessutom tjänar de pengar på elbilarna. Det minimerar deras driftskostnader, de laddas med solceller, och turisterna älskar bilarna eftersom de kör tyst. Naturupplevelsen blir ju så mycket större då, säger säljchefen Mikael Gånge.
– Vi vill satsa på ett pilotprojekt där vi nyproducerar 30 motorcyklar med elmotorer. I höst hoppas vi också komma igång med konvertering av några av de 150 000 matatus, lokaltrafikbussarna som finns i Nairobi, säger Filip Gardler, en av företagets två vd:ar.
De har ansökt om tillstånd för att bygga upp en infrastruktur för laddstolpar och levererar också solcellslösningar till kunder. Planen är att sedan få igång elfordonsutveckling i övriga Östafrika och även i andra delar av Afrika.
Nyligen fick de också en beställning att sätta upp 300 solpanelssystem på skolor i Kenyas landsbygd som ska förse skolorna med tillräcklig el.
– Vilken otrolig grej, att få medverka till en sån direkt påverkan på elevers möjligheter till utbildning, säger Filip Gardler.
Det unga företagargänget ska inte stanna i Kenya för evigt, kanske några år. Ambitionen är att bygga ett starkt bolag som sedan ska drivas av kenyanerna själva.
– Vi är inte ute efter den här ”rädda världen”-grejen. Synen på många delar av Afrika är väldigt cementerad, vi vill inte vara med om att driva bilden av att någon behöver räddas. Vi bygger upp ett seriöst företag, den här regionen har en stor tillväxtmarknad som sällan uppmärksammas, säger Filip Lövström, även han vd.
– Idén med att konvertera traditionella bilmotorer till elbilar är helt briljant. Jag kan använda alla mina yrkeskunskaper och får ta fullt ansvar för mitt jobb, säger Esther Wairimu.
De är båda glada över att jobba på ett företag där de får fria händer under ansvar.
– Man växer av det och det tjänar alla på, påpekar Daniel Muugi.
Elingenjören Francis Njoroge har även erfarenhet av turistindustrin och var en av de första som anställdes.
– Jag får använda alla mina yrkeskunskaper på en och samma gång, det är jag inte van vid, säger han.
Lagarbetet är viktigt. Tillsammans bryter de ny mark.
I taxin tillbaka från industriområdet i mångmiljonstaden säger taxichauffören att jo, han har faktiskt hört talas om det där svenska företaget som satsar på elmotorer och solenergi.
Han ler i backspegeln, nickar bekräftande.
– Dom satsar helt rätt, det är framtiden, det är coolt.
De fem grundarna är Filip Gardler, LiU, Mikael Gånge, LiU, Filip Lövström, LiU, Kim Popp, Stockholms universitet och Rawlings Nechevava, Lunds universitet.
Opibus