Det är utgångspunkten i studenternas resonemang. De vill också bidra till en social utjämning.
Mikael Gånge, Filip Gardler, Johanna Alander och Filip Lövström drivs av ett starkt miljöengagemang. Foto Anna Nilsen– Vår drivkraft är för miljön och för framtiden. Men det handlar också om en jämlik utveckling globalt sett. Det känns bra och viktigt att vara med och skapa jobb här i Kenya, säger Johanna Alander, produktionschef och den enda i LiU-gänget som hann ta examen från civilingenjörsprogrammet Energi, miljö, management (EMM) innan de flyttade till Nairobi sommaren 2018.
Dessförinnan hade de fått stöd för sin företagsidé av LiU, bland annat från LiU Innovation.
Foto från safari i Kenya Foto BrittakPlanen var att i första hand satsa på konvertering av safaribilar från diesel till elmotorer. Så har det också blivit. På plats i ett dammigt industriområde i Nairobi har de skaffat sig verkstadslokaler där diesel- och bensinmotorer plockas ut och ersätts med färdigmonterade lådor där hela eldriften finns installerad. Lokalerna är under renovering för att anpassas till Opibus, som företaget heter, det betyder resurser på latin. Men redan nu konstaterar de unga ägarna att de snart måste expandera ytterligare. Efterfrågan på deras tjänster är enorm, berättar de.
– Safariparkerna har i regel mycket pengar och ett medvetet hållbarhetsarbete. Dessutom tjänar de pengar på elbilarna. Det minimerar deras driftskostnader, de laddas med solceller, och turisterna älskar bilarna eftersom de kör tyst. Naturupplevelsen blir ju så mycket större då, säger säljchefen Mikael Gånge.
Det är stor efterfrågan på el-safaribilarna. "Turisterna älskar dem för att de är så tysta", säger säljchef Mikael Gånge. Foto Anna NilsenNu står safaricamper i hela Östafrika i kö för att konvertera sina bilar och även parker i Botswana, Sydafrika och andra länder har hört av sig.
Foto iStockMen Opibus planer sträcker sig längre än till safaribilarna. De vill även ge sig i kast med den kaotiska trafiken i Nairobi.
– Vi vill satsa på ett pilotprojekt där vi nyproducerar 30 motorcyklar med elmotorer. I höst hoppas vi också komma igång med konvertering av några av de 150 000 matatus, lokaltrafikbussarna som finns i Nairobi, säger Filip Gardler, en av företagets två vd:ar.
De har ansökt om tillstånd för att bygga upp en infrastruktur för laddstolpar och levererar också solcellslösningar till kunder. Planen är att sedan få igång elfordonsutveckling i övriga Östafrika och även i andra delar av Afrika.
Nyligen fick de också en beställning att sätta upp 300 solpanelssystem på skolor i Kenyas landsbygd som ska förse skolorna med tillräcklig el.
– Vilken otrolig grej, att få medverka till en sån direkt påverkan på elevers möjligheter till utbildning, säger Filip Gardler.
Det unga företagargänget ska inte stanna i Kenya för evigt, kanske några år. Ambitionen är att bygga ett starkt bolag som sedan ska drivas av kenyanerna själva.
– Vi är inte ute efter den här ”rädda världen”-grejen. Synen på många delar av Afrika är väldigt cementerad, vi vill inte vara med om att driva bilden av att någon behöver räddas. Vi bygger upp ett seriöst företag, den här regionen har en stor tillväxtmarknad som sällan uppmärksammas, säger Filip Lövström, även han vd.
Filip Lövström, en av Opibus två vd:ar, i samspråk med de kenyanska ingenjörerna Daniel Muugi, Esther Wairimu och Francis Njoroge. Foto Anna NilsenKompetent personal finns redan på plats, från början har grundarna samarbetat med Technological University of Kenya och gjort noggranna rekryteringar för att hitta personer med samma drivkraft och intresse för hållbarhetsfrågor som de själva, liksom med både teoretisk och praktisk kunskap. En av dem är maskiningenjören Esther Wairimu som tillsammans med Daniel Muugi, även han maskiningenjör, nyligen börjat jobba på företaget.
– Idén med att konvertera traditionella bilmotorer till elbilar är helt briljant. Jag kan använda alla mina yrkeskunskaper och får ta fullt ansvar för mitt jobb, säger Esther Wairimu.
De är båda glada över att jobba på ett företag där de får fria händer under ansvar.
– Man växer av det och det tjänar alla på, påpekar Daniel Muugi.
Elingenjören Francis Njoroge har även erfarenhet av turistindustrin och var en av de första som anställdes.
– Jag får använda alla mina yrkeskunskaper på en och samma gång, det är jag inte van vid, säger han.
Lagarbetet är viktigt. Tillsammans bryter de ny mark.
I taxin tillbaka från industriområdet i mångmiljonstaden säger taxichauffören att jo, han har faktiskt hört talas om det där svenska företaget som satsar på elmotorer och solenergi.
Han ler i backspegeln, nickar bekräftande.
– Dom satsar helt rätt, det är framtiden, det är coolt.
De fem grundarna är Filip Gardler, LiU, Mikael Gånge, LiU, Filip Lövström, LiU, Kim Popp, Stockholms universitet och Rawlings Nechevava, Lunds universitet.
Opibus