Studenter från två civilingenjörsprogram vid Linköpings universitet tog de två första priserna när den internationella tävlingen Toyota Logistic Engineering Challenge avgjordes.

LiU-studenterna som vann Toyotatävlingen vid Cemat-mässan i Hannover. Prisbelönta. LiU-studenterna Valdemar Melin, Magnus Persson (chef Technology Solutions), Fredrik Engström, Alexander Nilsson, Mattias Barrklev och Oskar Brännström vid prisutdelningen vid Cemat-mässan i Hannover. Foto: PrivatVinnande lagerhantering

Studenterna går sista året på LiU:s Civilingenjörsprogram i maskinteknik respektive design och produktutveckling. Priserna delades ut i samband med den stora CeMAT-mässan i Hannover i slutet av april.

Tävlingen gick ut på att ta fram smarta konstruktionslösningar för framtidens lagerhanteringssystem. En grupp studenter har arbetat med en autonom, självstyrande, gaffeltruck. Den andra gruppen har tagit fram motsvarande lösning för en autonom pallyftare. Gaffeltrucken och pallyftaren kan dessutom arbeta tillsammans och interagera med varandra.

I det vinnande laget ingick Mattias Barrklev och Oskar Brännström, medan laget som kom på andra plats bestod av Alexander Nilsson, Fredrik Engström och Valdemar Melin. Studenterna har arbetat mycket tillsammans och mest för reglernas skull delat upp tävlingsbidraget i två delar. Med andra ord kan alla sägas vara vinnare.

- Verkligen jättekul! Det har varit mycket jobb för och det är jätteroligt att vi får ett erkännande utöver kursbetyget på ett papper, säger Mattias Barrklev som just nu gör sitt exjobb på Scania i Södertälje.

Hackspett och fågelunge

Det vinnande bidraget kallas “Woodpecker” (hackspett) och är en gaffeltruck som är både lätt att serva och miljövänligt konstruerad. I motiveringen berömmer juryn den kompakta designen och de avancerade beräkningarna som ligger till grund för konstruktionen. Att modellen passar väl in i hela lagerhanteringssystemet lyfts också fram.

Palldragaren, som sköter transporterna på marknivå, går under namnet ”Nestling” (fågelunge) och arbetar i symbios med gaffeltrucken.

- Gruppens dedikation och kombinationen av M:are och DPU:are gjorde att vi lyckades uppnå denna genomarbetade helhet både tekniskt och designmässigt. Vi är otroligt stolta, säger Fredrik Engström.

Tävlingen arrangeras av Toyota Material Handling. Förstapriset består av en glasstatyett och 50 000 svenska kronor. Studenterna erbjuds också ett internship (praktik) till sommaren på Toyota.

Kontakt

Relaterade nyheter

Studenter och lärare framför LIU-vagnen i Delsbo Electric 2020.

Helt ny LiU-vagn i årets Delsbo Electric

Delsbo, here we come! Med ett helt nyutvecklat tåg – och lite intern experthjälp – spänner LiU musklerna i tävlingen om världens lägsta energiförbrukning. Målet är högt satt.

Bild från ett av studenternas arbeten.

Samverkan och forskning blir undervisning på LiU

Ett forsknings- och samverkansprojekt mellan LiU och VTI är nu också en del av undervisningen. På kursen Datorn som designverktyg får studenterna visualisera och animera de självkörande bussarna på Campus Valla.

en person testat Virtual reality teknik

LiU:s VR-labb, en unik tillgång för ingenjörsstudenter

Att få labba med hjälp av VR uppskattas av de blivande ingenjörerna på LiU. De lär sig snabbare och har enklare att förstå – och dessutom finns det ett sug efter arbetskraft inom industrin som har kombinationen ingenjör och visuell programmering.

Relaterad verksamhet