02 juni 2020

Delsbo, here we come! Med ett helt nyutvecklat tåg – och lite intern experthjälp – spänner LiU musklerna i tävlingen om världens lägsta energiförbrukning. Målet är högt satt.

Tuffa konkurrenter

I tävlingen Delsbo Electric tävlar studenter från hela landet med batteridrivna tåg som ska dra så lite energi som möjligt. Tävlingen avgörs på en 3,4 kilometer lång bana utanför Delsbo där energiåtgången per person och kilometer mäts och jämförs. Vinnarna har flera år slagit världsrekord i låg energianvändning och noterats i Guiness rekordbok.

I år ställer LiU upp med ett helt nytt ekipage, Rail Snail 4. Tågbygget är ett kandidatprojekt på Maskinteknikprogrammet och 18 studenter har under våren tillsammans funderat, konstruerat och byggt – helt från grunden.

- Ekrarna i hjulen är samma som förra året, men annars är allting nytt, sade projektledaren Ludwig Wennerholm när Rail Snail 4 testkördes första gången i slutet av maj.

- Förra året hade LiU 1,27 Wh per personkilometer. Målet i år är att komma under 1 Wh. Då borde vi kunna utmana högskolan i Dalarna, som har världsrekordet, och i alla fall vara topp två.

Hjälp inifrån LiU

Förutom alla mekaniska förbättringar av chassi, kaross, hjul, transmission, bäraxlar och så vidare, har studenterna i år också fått lite proffshjälp internt på LiU. På Institutionen för systemteknik (ISY) har forskare ställt upp och hjälpt till med beräkningar för effektmätning och dynamisk programmering av motorn. Resultatet innebär en stor skillnad mot förra året.

I fjol satt en förare och gasade manuellt genom hela banan. I år kommer ett dataprogram att sköta gaspådraget så att den optimala motoreffekten kontinuerligt avpassas över hela sträckan – i praktiken blir loket självkörande. Programmeringen av motorstyrningen har gjorts efter att studenterna mätt upp banprofilen med hjälp av GPS.

- Det är ett fall framåt jämfört med tidigare år, helt klart. Det är också kul att vi kan samarbeta och hjälpa varandra internt på LiU. ISY har en spetskompetens som vi själva saknar, säger Micael Derelöv, avdelningschef för Maskinkonstruktion och initiativtagare till att ställa upp i tävlingen.

Det som å andra sidan ställt till det i år är coronapandemin som gjort att en del externa samarbeten inte blivit av. För att spara vikt skulle ett externt företag ha framställt ett chassi i kolfiber, men nu är det i stället byggt i aluminium på IEI:s verkstad. Och karossen är av plast i stället för glasfiber vilket också skulle krävt tillverkning utanför LiU.

Å andra sidan är finalen i Delsbo framskjuten till den 17 oktober. Så det finns fortfarande gott om tid att göra ändringar.

Uppdatering 13/10:

Tävlingen går att se direkt på Youtube från klockan 09.30 den 16 oktober fram till 14.00 den 17 oktober.

Uppdatering 20/10:

Så hur gick det då? Jo, bra, men inte riktigt så bra som gänget från LiU hoppades. Laget slutade på tredje plats med energiförbrukningen 1,67 Wh/pkm. Hela resultatet finns här: https://www.delsboelectric.se/resultat

Hela gänget framför LIU-vagnen i Delsbo Electric 2020.

Läs om LiU:s lag tidigare år