08 oktober 2019

Sex studenter vid LiU får Designpriset 2019 av Uppsala Stadsmission. Deras trähylla Furin kommer att produceras av stadsmissionens sociala företag Hantverksslussen och säljas i designbutiker både i Uppsala och Stockholm.

Hela gänget som vann Designpriset 2019. Från vänster: Magda Klein, Louise Olsson, Sofia Holmqvist, Ellinor Pettersson, Anna Hagberg och Julia Lindhagen.

"Hedrande och kul"

De sex LiU-studenterna är Julia Lindhagen, Anna Hagberg, Sofia Holmqvist, Louise Olsson, Magda Klein och Ellinor Pettersson, som alla läser civilingenjörsprogrammet i design- och produktutveckling (DPU). En röd tråd i arbetet har varit hållbarhet – att ta vara på den svenska skogen genom skapandet med furu.

Julia Lindhagen , en av de sex vinnarna, tycker att priset är väldigt hedrande.

- Det känns fantastiskt kul att juryn värderat vår design högt och att de tror på produktens potential. Vi ser fram emot samarbetet med Uppsala stadsmission och hoppas att hyllan blir lika populär bland folk i allmänhet, tillägger hon.

Produktion och försäljning

Trähyllan Furin.

Trähyllan Furin är byggd i furu av hög kvalitet med en limfog, vilket gör ytan fri från kvistar Det är annars en svårighet med träslaget. Hyllan består av ett rektangulärt och två triangulära hyllplan, samt ben av rundstavar på två olika höjder, vilket ger en ovanlig och spännande form.

Användningen av barrträ har under de senaste årtiondena nästan helt försvunnit i svensk möbelproduktion. Orsaken är just de många kvistarna, vilket anses vara mindre attraktivt bland kunderna. Resultatet blir att stora mängder lövträ importeras, trots att det finns mycket skog i Sverige.

- Nu hoppas vi att fler inspireras att tänka klimatsmart och använda furu i tillverkningen av trämöbler, säger Julia Lindhagen.

Furin kommer inom kort börja produceras på Hantverksslussen i Uppsala. Senare i höst kommer den ut i handeln och då säljas i välkända butiker i Uppsala och Stockholm.

Del av forskningsprojekt

Arbetet med att ta fram Furin studerades av doktoranden Fredrik Henriksson, som forskar kring produktutvecklingsprocesser och hur olika aspekter kan integreras på ett innovativt och effektivt sätt. Han tycker att gruppen var ovanligt duktig på att kombinera formgivning, material och även olika produktionsprocesser.

- Priset är väldigt roligt, och visar vilka enormt duktiga studenter vi har, säger han.

- Att Furin blev så bra beror på flera saker. Dels en bra process, dels ett antal begåvade individer och dels att de samarbetade så bra. De är ganska olika som personer men lyckades utnyttja det på ett bra sätt. Ett plus ett blev tre.

Läs mer om utbildningen