25 maj 2020

Ett forsknings- och samverkansprojekt mellan LiU och VTI är nu också en del av undervisningen. På kursen Datorn som designverktyg får
studenterna visualisera och animera de självkörande bussarna på Campus Valla.

Video

Rullar runt på campus

Kursen är på sex högskolepoäng och obligatorisk andra året på civilingenjörsprogrammet i design och produktutveckling, DPU, och frivillig för andra ingenjörsstudenter. Kursen har hållits i många år, men den här terminen är första gången som studenterna utgår från de autonoma bussarna i projektet Ride the future (se länk nedan).

- Bussarna är aktuella och något vi ser dagligen på campus. Det blir också en lagom svår uppgift i ytmodellering. Jag tyckte att de passade bra som uppgift i år, säger Mats Nåbo, som är kursansvarig lärare och utvecklat uppgiften tillsammans med forskningsingenjören David Beuger.

Kursen består av flera praktiska uppgifter, som genomförs av ett 30-tal grupper med två studenter i varje. Först används ett CAD-program för att skapa modeller av den självkörande bussen. Därefter hjälps alla grupper åt att forma en miljö, med hjälp av ett 3D-grafiskt program, så att bussen kan visas i ett sammanhang. I år har studenterna byggt upp en bit av campus, området mellan A- och C-huset, och animerat en bussfärd i både dags- och kvällsljus.

Effektfullt och konkret

I steg tre importeras bussen och campusmiljön till en spelmotor där grupperna programmerar en interaktiv visualisering av en bussfärd.

- Studenterna lär sig mycket på kort tid, och generellt tycker jag att resultatet blir väldigt lyckat. Det är både effektfullt ock konkret, säger Mats Nåbo som planerar att låta framtida kurser fortsätta med campusmodellen.

- Det här kan vi bygga vidare på. Vem vet, om ett par år kanske vi nere vid studenthuset.

Som stöd för studenterna har Mats Nåbo tagit fram ett dokument med detaljerade instruktioner och även ett 30-tal instruktionsfilmer, vissa mer än 20 minuter långa. Filmerna kräver en hel del arbete, men är också mycket värdefulla i undervisningen. Både kvalitet och kvantitet vinner på ett gediget grundmaterial.

- Dels kan man skräddarsy innehållet, dels tvingas jag som lärare hålla mig up to date när det gäller de här programmen. När jag vet att alla tekniska detaljer finns i filmerna kan jag istället ägna handledningen åt att resonera kring uppgiften och vilka möjligheter studenten har. Filmerna ersätter inte mötet med studenterna, utan möjliggör tvärtom en mer meningsfull handledning.

Handledning på distans

- Filmerna gör också att vi hinner med mer, kanske dubbelt så mycket som om vi inte hade dem.

Under det nuvarande distansläget sker handledningen i Teams, medan studenterna är uppkopplade mot LiU:s datorer med remote desktop. Handledarna kan på distans även ta över tangentbord och datormus hos studenterna för att visa olika funktioner. I distansundervisningen blir också filmerna och den skrivna manualen en bra bas för studenterna.

Mats Nåbo tycker att distansutbildningen fungerar förhållandevis bra, men saknar ändå möjligheten att träffa studenterna live.

- Trots allt är det lättare att beskriva och förklara när man träffas. Den interaktionen är svår att ersätta, säger han.

Läs mer om de självkörande bussarna

Senaste nytt från LiU

Manlig person på stadsgata.

Förmånsbilar leder till fler och större fordon

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.

Forskare diskuterar i labbet.

LiU Composite Lab öppnar dörrarna för avancerad materialforskning

Här ska forskning på nya material inom till exempel kolfiber, polymerer och komposit pågå i samverkan med näringslivet, forskningsinstitut, andra lärosäten och studenter. LiU Composite Lab är ett nyetablerat laboratorium, våren 2025.

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.