Pojkarna vid datorn, avhandlingen om den svenska hackerkulturen, rör exempelvis främst triadens digitalisering och ungdom.” Ett med tiden mycket mer omfattande intresse rör främst digitalisering och utbildning/ungdomsskolan. Här var jag en del av en omfattande och i tiden utsträckt forsknings- och utvärderingsverksamhet (1984 – 2002) kring introduktionen och användning av datorer/IT i den svenska ungdomsskolan. Utlöpare från dessa områden förenas av ett visst mått av teknikfokus. En mindre studie av undervisningsteknologin, och då främst det så kallade TV-experimentet vid Linköpings universitet, faller exempelvis inom denna ram. Det gäller också en text om informationsvanor från 1996 där frågor väcks som en följd av att ny teknik utvecklats och tagits i bruk.
Närmare samtiden ligger ett flerårigt samarbete med Linnéa Stenliden om Visual Analytics och AI.
Ett återkommande intresse för i tvärvetenskapens potential och dess historia, möjligheter och utmaningar har satt spår i såväl forskning, forskarutbildningskurser, grundutbildning och uppdrag inom akademin.
Genom åren har jag haft glädjen att nära få samarbeta med bland andra Gunilla Jedeskog, Ulla Riis, Per-Anders Forstorp, Christina Björkman, Eva Reimers och Linnéa Stenliden.