2020 Johan Holmgren, Pernilla Ivehammar (2020) Mode choice in home-to-work travel in mid-size towns: The competitiveness of public transport when bicycling and walking are viable options 2019 Peter Andersson, Pernilla Ivehammar (2019) Benefits and costs of autonomous trucks and cars Journal of Transportation Technologies, Vol. 9 Vidare till DOI 2018 Peter Andersson, Pernilla Ivehammar (2018) Nyttor och kostnader för självkörande fordon på väg: En studie för Utredningen om självkörande fordon på väg, N 2015:07 Vägen till självkörande fordon - introduktion: Del 2, s. 1017-1071 2017 Peter Andersson, Pernilla Ivehammar (2017) Green approaches at sea - The benefits of adjusting speed instead of anchoring Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol. 51, s. 240-249 Vidare till DOI Peter Andersson, Pernilla Ivehammar (2017) Dynamic route planning in the Baltic Sea Region - A cost-benefit analysis based on AIS data Maritime Economics & Logistics, Vol. 19, s. 631-649 Vidare till DOI
Johan Holmgren, Pernilla Ivehammar (2020) Mode choice in home-to-work travel in mid-size towns: The competitiveness of public transport when bicycling and walking are viable options
Peter Andersson, Pernilla Ivehammar (2019) Benefits and costs of autonomous trucks and cars Journal of Transportation Technologies, Vol. 9 Vidare till DOI
Peter Andersson, Pernilla Ivehammar (2018) Nyttor och kostnader för självkörande fordon på väg: En studie för Utredningen om självkörande fordon på väg, N 2015:07 Vägen till självkörande fordon - introduktion: Del 2, s. 1017-1071
Peter Andersson, Pernilla Ivehammar (2017) Green approaches at sea - The benefits of adjusting speed instead of anchoring Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol. 51, s. 240-249 Vidare till DOI
Peter Andersson, Pernilla Ivehammar (2017) Dynamic route planning in the Baltic Sea Region - A cost-benefit analysis based on AIS data Maritime Economics & Logistics, Vol. 19, s. 631-649 Vidare till DOI
Transportekonomi och politik Vi är en växande forskargrupp vid LiU. Kärnan i vår forskning är samhällsekonomisk analys av transportsystem, vanligtvis relaterade till klimat, välfärd, fördelningsanalyser, jämställdhet och arbetsmarknad.
Nationalekonomi (NEK) Avdelningen för nationalekonomi utbildar kvalificerade ekonomer och samhällsvetare samt forskar för att bättre förstå mänskligt beteende, ge råd till beslutsfattare och förbättra människors välfärd.
Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) IEI stärker och utvecklar framtidens industri, näringsliv, och samhälle genom ledande forskning, utbildning och nya innovationer.
Om LiU Linköpings universitet, LiU, erbjuder innovativa utbildningar och gränsöverskridande forskning. Studenterna är bland de mest eftertraktade på arbetsmarknaden och enligt internationella rankningar är LiU bland de främsta i världen.