24 juni 2024

Sedan 2023 samverkar enheten för arbetsterapi, PRNV, tillsammans med Moi University och Moi Teaching and Referral Hospital, MTRH, i Eldoret Kenya för att utveckla en utbildningsplan för ett kandidatprogram i arbetsterapi.

En bild från Kenya

Tidigare samarbeten mellan LiU, MTRH och Moi University har bland annat lett fram till ett fysioterapeutprogram vid Moi och nu fortsätter samarbetet med fokus på arbetsterapi.
I april 2024 besökte Kristin Alfredsson Ågren, lektor i arbetsterapi, och Tove Törnqvist, biträdande lektor i medicinsk pedagogik, Eldoret för att intensifiera detta samarbete. Arbetet med att ta fram utbildningsplanen leds av kliniskt verksamma arbetsterapeuter vid MTRH i Eldoret, Naphtali Yego and Francis Njenga, tillsammans med lärare från Fysioterapeutprogrammet vid Moi University.

Under två veckor genomfördes produktiva workshops i syfte att formulera lärandemål och innehåll i kurserna. Därutöver genomfördes möten med Dr. Simeon Mining, samt dekan vid Medicinska fakulteten, Dr Julia Sangkok, för att rapportera om hur arbetet framskrider. Samverkan har möjliggjorts via såväl fakultetsmedel inom medicinska fakulteten för Visiting teacher mobility och så kallade ICM medel inom ERASMUS+. ICM-medlen ansöktes om 2023 av Arbetsterapeutprogrammet i en gemensam ansökan med Experimental and Industrial Biomedicine (EIB) och MedFak International. Medlen ska omsättas via utbyte under 3 år framöver och fortsatt arbete kommer därför pågå.

- Vi ser redan fram emot det fortsatta arbetet. Även om vi nu fortsätter att mötas och arbeta tillsammans digitalt är det svårt att nå en sådan produktivitet som vi gjorde när vi sågs och kunde jobba tillsammans, i samma rum, säger Kristin Alfredsson Ågren

Samverkan ger dessutom ringar på vatten och under resan väcktes många tankar om vad som kan utvecklas inom det egna programmet. Något som de diskuterar vidare med programledningen och kollegor på Arbetsterapeutprogrammet.

- Det är alltid nyttigt att spegla sin egen verksamhet i någon annans, man lär sig mycket och blir inspirerad att hitta nya sätt genomföra utbildningen på, säger Tove Törnqvist.

Samarbetet påbörjades 2023 då en delegation från HMV bestående av två lektorer vid enheten för arbetsterapi; Kristin Alfredsson Ågren samt Helene Lidström tillsammans med proprefekt för utbildning vid HMV, Mattias Ekstedt genomförde en initial resa i detta syfte till Moi University, Eldoret.

En bild från Kenya