16 september 2021

Ett nytt studentbostadsområde har bokstavligen växt fram på Campus Valla, Linköping. Här finns Sveriges första växtvägg på ett flerbostadshus, lägenheter med smarta planlösningar för en eller flera studenter och sociala ytor för både plugg och umgänge. Allt bara ett stenkast bort från universitetet.

Växtvägg, bostadshuset Colonia
Sveriges första växtvägg för flerbostadshus sitter på Colonia 2, campus Valla, Linköping. Teres Wramell

Grön vägg på Colonia. Den gröna väggen ger en känsla av en skogspromenad. Foto Teres WramellDen andra etappen av studentbostadsområdet Colonia är invigd och i september ska alla nya studenter vara inflyttade. Tillsammans med Colonia 1 erbjuds nu 715 lägenheter för ca 1200 studenter, ungdomar och gästforskare. Det är allt från yteffektiva enrummare och tvårummare till kompislägenheter med två sovrum och ett gemensamt kök/vardagsrum och badrum där två kan bo tillsammans och dela såväl kostnader som saker. Här finns wifi både inne och utomhus och lounger med umgängesytor, kök, en studiedel och biljardbord. Området är en del av ByggVestas studentbostadskoncept Live to grow där stort fokus ligger på trygghet, hållbarhet och gemenskap i campusnära boenden.

– Det bästa med att bo här är närheten till allt, det är som en egen liten stadsbubbla. I området kommer det även finnas matbutik med självbetjäning, gym och restaurang, säger Hannah Sackbrook. Hon är student på civilekonomprogrammet och förutom att bo i Colonia är hon även, tillsammans med två andra studenter, områdesansvarig.

Bild på två studenter.Ida Madsen läser tredje året på civilekonomprogrammet och Hannah Sackbrook läser fjärde året. Båda är boende och områdesansvariga på Colonia. Foto Teres WramellSom områdesansvarig är hon anställd av ByggVesta och fungerar som en länk mellan hyresvärden och studenterna. Vanliga uppgifter kan vara att tilldela lägenheter, sköta informationsutskick, passersystem och svara på frågor.

– Vi är en hjälpande hand, säger Ida Madsen, även hon student på civilekonomprogrammet och områdesansvarig.

– Många bor ensamma för första gången och har flera frågor. Det kan vara allt från hur fläkten funkar, till frågor om proppskåpet och studierna. Eftersom vi också är studenter kan vi ju även svara på sådant.

– Ibland jobbar vi till tio på kvällen! säger Hannah Sackbrook.

Fördelen med området tycker Ida Madsen är det sociala.

– Vi har en app som heter Your Block där vi kommunicerar och håller kontakten med varandra. Häromdagen skrev någon att den hade tårta över. En annan gång ville någon skänka bort något och ibland händer det att någon meddelar att den ska ha fest och kommer spela lite musik.

Flera av Ida Madsens nära vänner bor på området och via appen är det också enkelt att hitta fler kompisar till aktiviteter.

Hög efterfrågan på egna lägenheter

Till en början bodde Ida Madsen i andra hand i Colonia 1, men har nu en egen lägenhet på 1 rum och kök på 37 kvadratmeter. Hannah Sackbrook flyttade in i Colonia 2 under sommaren. Dessförinnan bodde även hon i Colonia 1. Den nya lägenheten är på 43 kvadratmeter och är en tvåa som hon bor själv i.

Bild på student utanför studentboende.Hannah Sackbrook guidar runt på Colonia. Foto Teres Wramell– Den kostar 7800 kr i månaden men eftersom hyran bara är på tio månader blir det egentligen 6500 kr i månaden om man slår ut det på ett år, berättar hon.

I kompislägenheterna kan man bo med en kompis eller en partner men det är bara en som står för kontraktet. Den man bor med blir alltså inneboende, vilket ByggVesta har standardavtal för som man kan använda. De signerar även gröna kontrakt med sina hyresgäster och mäter varje lägenhets förbrukning individuellt.

En undersökning av branschorganisationen Studentbostadsföretagen visar att de flesta studenter vill bo själva men att en tredjedel kan tänka sig att dela boende med en kompis om de själva får välja vem de bor med och om det innebär minskad klimatpåverkan och hyra.

Växter för bättre mående

Något annat som är viktigt är tillgången till gröna ytor. Bor man i Colonia är det nära till både Rydskogen, Vallaskogen och all växtlighet som går som en röd tråd genom byggnaderna. På den ena fasaden finns Sveriges första växtvägg för flerfamiljshus och även i återvinningsrummet är det fullt med växter både på väggar och hyllor.

– Stadsgrönska som gröna fasader leder till ökat mänskligt välmående genom att fungera både bullerdämpande och avstressande. Såväl det visuella som dofterna leder till ökat välbefinnande, berättar Lars Höglund, VD på företaget Butong som klätt fastigheten i växtlighet.

Rektor vid växtväggRektor Jan-Ingvar Jönsson funderar över val av växter, ogräsrensning och vattning. Här med Lars Höglund, VD på Butong som klätt Colonia med växter. Foto Teres WramellEn del växter kommer att vara vintergröna men inte alla.

– Vissa växter kommer att vissna. Hela fasaden kommer inte heller alltid vara täckt. Det här är levande material, poängterar Lars Höglund som också menar att syftet med växtligheten är att ge en känsla av en skogspromenad.

Allt fler studenter och ungdomar ställer krav på hållbara lösningar.

– De vill inte äga allt själva och försöker minska sina avtryck vad gäller resor och konsumtion. Det pågår även en digital transformation i samhället. Unga vill vara uppkopplade, många vill fortsätta studera på distans och kunna ta del av föreläsningar i efterhand även efter att restriktionerna till följd av Corona har tagits bort, säger Jan-Ingvar Jönsson, rektor vid Linköpings universitet.

Detta är utmaningar som ställer krav på både studiesituation och boenden.

– Vi ska ta den bollen men campus är vår bas. Därför är det extra roligt att vara med och inviga det här nya bostadsområdet. Det erbjuder goda villkor för våra studenter med en kreativ miljö och ett grönare och mer hållbart campus där allt är nära, säger Jan-Ingvar Jönsson, rektor vid Linköpings universitet.

Kolla in Colonia

Läs mer om studentlivet vid LiU