21 mars 2022

”Jag är redo för en hållbar och cirkulär framtid, absolut! Det är enda sättet att ta sig an framtiden. Kursen ger bra verktyg att förstå utmaningarna och hur vi kan klara av dem.”

Martina Bozic
Martina Bozic, verksamhetsutvecklare för Röda Korset Second hand.

Det säger Martina Bozic, verksamhetsutvecklare för Röda Korset Second hand. Organisationen har 250 second hand-butiker runt om i Sverige, där gåvorna förbereds för återanvändning i första hand och återvinning i andra hand. Genom att förlänga livslängden görs stora miljövinster.

- Inom cirkulär ekonomi händer det väldigt mycket och snabbt. När jag såg kursen kände jag att den ger en chans att lära mer och lära nytt om cirkulär ekonomi i många olika sammanhang.

Martina ångrar inte en minut av kursen. Förväntningarna uppfylldes och den information och kunskap hon fick med sig är väldigt användbar.

- Kursen är väldigt spännande i och med att den är uppdelad på olika sätt.  Den är absolut lärorik och tog avstamp i olika typer av case från verkliga livet. Det var också mycket lärande mellan studenterna, som bidrog med hög kompetens. Det gjorde att vi fick direkt inblick i varandras vardag och verklighet utifrån olika delar av den cirkulära ekonomin. Den samlade kompetensen gav flera lager av kunskap.

För Martina är kursen en stor inspirationskälla. Hon fick lära sig en hel del nytt, men också chansen att fördjupa sig i det hon redan jobbar med och gå till botten med en del utmaningar. Hon ser också att kompetensen från kursen är efterfrågad på marknaden, då hon fick jobberbjudande efter avslutad kurs.

- Kursledarna är kompetenta. Jag gillar idén att plocka in allt från samhällsdebattören Anders Wijkman till olika typer av experter inom det cirkulära området. Men också att det ges möjlighet för alla kursdeltagare att höras och inspirera föreläsningarna.

Martina säger att alla har skäl att uppdatera sina kunskaper inom cirkulär ekonomi, och ser fram emot att själv bidra. Kompetensen är efterfrågad på arbetsmarknaden.

- Jag vill absolut vara med och påverka utvecklingen inom cirkulär ekonomi. Jag är det redan idag och tror att vi alla som gått kursen kommer vara förändringsaktörer i den cirkulära omställningen. Jag rekommenderar kursen till alla, men extra mycket till dem som redan är bevandrade inom cirkulär ekonomi eftersom det är ett utmärkt sätt att fördjupa sina kunskaper.

Text: Stefan Holgersson

Lyssna på Martina

Läs kursen Cirkulär ekonomi i teori och praktik