26 februari 2022

Sofia Sundström
Sofia Sundström, Cradlenet

Sofia Sundström är laddad med energi och kunskap efter att ha gått kursen i cirkulär ekonomi. Hon jobbar nu inom området på flera olika sätt. Bland annat genom Cradlenet, ett av världens äldsta cirkulära nätverk. Hon är också engagerad i destinationsutveckling i Åre, där hon bor, och i projekt för ett företag som hyr ut kläder och utrusning för friluftsliv.

- Jag är ganska ny i den cirkulära ekonomivärlden, men väldigt intresserad. Jag ville också lära mig mer om vad som händer just nu i Sverige, vilka företag som är aktuella och vilka personer som kan mycket om cirkulär ekonomi.

Därför gick Sofia kursen, som hon är väldigt nöjd med. Hon tycker framför allt att den gav en bra bredd.

- Varenda liten del av cirkulär ekonomi täcktes. Det var ändå ganska mycket djup inom flera olika områden. Kursen är otroligt lärorik. Jag lärde mig massor om affärsmodeller, nya begrepp som ännu inte förekommer allmänt. Och jag lärde mig om industriell symbios och framgångsfaktorer för det. Dessutom lärde jag mig mycket av mina kursare från olika företag och offentlig sektor om vad som är på gång hos just dem.

Sofia berömmer kursledarna och säger att hon redan har stor nytta av kursen. På ett självklart sätt i sina yrkesroller, men också privat.

- Ofta hamnade vi i diskussioner om vad man som konsument kan och bör göra, och vad man även borde ställa som krav. Vi kom fort fram till att prata om hur ens eget liv påverkas av cirkulär ekonomi, hur det upplevs att leva i en cirkulär värld. Många av oss tror också att det ger mycket rent välmåendemässigt.

Sofia är redo för en cirkulär och hållbar framtid. Hon har mycket kvar att göra, men ser fram emot det och tycker att det ska bli härligt när normen blir cirkulär, så att alla man möter har samma inställning och ganska lika levnadssätt när det kommer till hur man förhåller sig till att leva cirkulärt och använda saker länge.

- Jag rekommenderar verkligen kursen. Både om man är yrkesverksam inom området eller om man bara är intresserad av ämnet. Jag tycker att den passar för olika nivåer. Har man redan stor kunskap kan man gräva djupare. Kan man inte så mycket ger den en väldigt bra översikt.

Lyssna på Sofia

Läs kursen Cirkulär ekonomi i teori och praktik