27 mars 2023

Linköpings universitet startade en förskollärarutbildning i Västervik 2019. Nu har första kullen tagit examen och samtliga gått direkt ut i arbete. En av dem är Fatima Alnabhan och för henne var det centralt att kunna läsa vidare på hemorten.

Bild på alumnen Fatima Alnabhan.Fatima Alnabhan. – Jag hade inte kunnat plugga till förskollärare om inte utbildningen funnits i Västervik. Jag har familj här och vill inte pendla, säger Fatima Alnabhan.

Hon har alltid varit intresserad av barns lärande och har tidigare jobbat som lärarassistent både i Syrien där hon är uppväxt och i Dubai. Efter att hon kom till Sverige år 2015 har hon även utbildat sig till lärarassistent på Gamleby Folkhögskola. När hon såg att förskollärarutbildningen skulle starta i Västervik bestämde hon sig för att studera vidare.

– Barnen är vår framtid och vi som pedagoger har en viktig roll i deras utveckling. Vi lägger grunden för fortsatt lärande. För om vi hjälper och stöttar små barn redan i förskolan kommer fler av dem att lyckas i skolan, säger Fatima Alnabhan.

Utbildningen till förskollärare decentraliserades 2019 och förutom Norrköping tillkom då studieorterna Västervik, Vimmerby och Hultsfred. Bakgrunden var den stora bristen på utbildade lärare inom förskolan och att många som vill studera vidare inte har möjlighet att flytta till Linköping/Norrköping eller pendla med långa resdagar. Satsningen blev lyckad. Nu har tre och ett halvt år gått och av de 20 förskollärarstudenter som examinerades i Västervik i januari har samtliga fått jobb.

– Redan innan jag blev klar med mitt examensarbete fick jag jobb på den förskola jag haft praktik på, säger Fatima Alnabhan som fick tjänstledigt de två första veckorna på jobbet för att skriva klart uppsatsen.

Trygg och välkomnande miljö

Att studera på Campus Västervik tyckte hon var fantastiskt. Campuset var litet och alla kände alla.

– Jag var orolig i början eftersom jag har en annan bakgrund och ett annat modersmål men kände mig direkt trygg och välkommen. Det kändes som att nu börjar mitt liv! Utbildningen var mycket lärorik och all personal och alla klasskamrater var snälla och hjälpsamma.

Att läsa en decentraliserad utbildning innebär att man träffas på sitt lokala campus och tar tillsammans del av föreläsningar och seminarier som sänds från Norrköping (eller Linköping beroende på utbildning). Lärarna finns tillgängliga online och ger livestreamade föreläsningar och lektioner. På plats finns en IT-ansvarig och annan personal som ser till att både teknik och allt runt omkring fungerar på bästa sätt. Det finns även studierum där man kan sätta sig och plugga eller jobba i grupp.

Nära koppling till verkligheten

Genom hela utbildningen varvades teori med praktik, och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU:n) tyckte Fatima var bland det bästa med programmet.

– Vi hade praktik i tjugo veckor fördelade på sex terminer.

Annat hon uppskattade var att alla uppgifter var anonyma.

– Jag har upplevt mycket diskriminering i mitt liv men nu fick jag en rättvis behandling. Lärarna var fantastiska och ville alltid hjälpa, förklara och svara på frågor.

Hur har ditt studentliv sett ut?

– Jag har pluggat mer än 40 timmar i veckan. Jag har känt att jag behövt det på grund av min bakgrund. Samtidigt som jag pluggat har jag också varit aktiv i föreningarna Junis och Fyren.

Junis är en organisation för barn och en del av nykterhetsrörelsen. Den finns i hela Sverige. Lokalföreningen i Västervik startade Fatima samtidigt som hon började studera.

– Vi har aktiviteter som filmkvällar, pyssel och bowling. Särskilt under lov som jul är det viktigt. Alla barn har rätt till en bra jul, säger Fatima.

Hon vill verka för integration och är också aktiv i Fyren, en kulturförening som hjälper nyanlända att integrera sig i samhället oavsett modersmål.

– Vi gör allt möjligt från familjeaktiviteter till att hjälpa asylboende med översättningar.

Fatima är minst sagt en eldsjäl med många bollar i luften.

Vad är ditt tips för att lyckas med studierna?

– Plugga, plugga, plugga. Att läsa alla avsnitt i tid och att inte lämna in i sista stund. Men det var också skönt att veta att det fanns fler tillfällen att göra en tenta om man skulle missa någon, speciellt under praktiken var det skönt att veta.

Vad vill du säga till andra som funderar på att söka förskollärarutbildningen?

– Gör det! Det är en fantastisk miljö. Man får kunskap om förskolans pedagogiska roll och uppdrag, lär sig om barnperspektiv och barns perspektiv. Samtidigt blir man som en ny person. Man utvecklas massor.

Faktum är att Fatima trivdes så bra under utbildningen att hon nu funderar på att läsa en masterutbildning i pedagogiskt arbete eller studera vidare till specialpedagog.

– Men då måste jag jobba i tre år först!

Gör som Fatima - läs till förskollärare

Vill du också läsa på hemorten?