10 april 2025

Digimaker är en unik plats på Linköpings universitet där kreativitet och teknik möts. Här testar studenter och anställda allt från 3D-printing till programmering, lär sig mer om Excel och att skapa filmer och podcasts. Det finns utrustning att låna och varje termin erbjuds flera workshops. 

En surrande 3D-printer
En surrande 3D-printer, doftande kaffe och studenter som pysslar. Digimaker är en kreativ oas. Fotograf: Anna Nilsen

Digimaker är en del av universitetsbiblioteket och finns på LiU:s campus i Linköping och Norrköping. Verksamheten startade 2018 som ett pilotprojekt efter inspiration från andra universitet och folkbibliotek där platser, så kallade makerspaces, för skapande och utforskande av olika hantverk och nya tekniker redan fanns. Nu har Digimaker blivit en fast punkt där studenter praktiskt kan utveckla sina digitala färdigheter.

– Vi såg att det fanns ett glapp i verksamheten mellan vad man förväntas kunna och var man skulle kunna lära sig det. Därför startade vi Digimaker för att kunna erbjuda en plats där studenter kan introduceras till och inspireras av ny teknik och på så sätt höja sin digitala kompetens, säger Anna Karin Malmborg, ansvarig för Digimaker.

En kreativ verkstad

Två personer står vid en 3D-skrivare
Nelly Hagberg och Gustav Gjesdahl.Fotograf: Teres Wramell
På Digimaker kan alla studenter oavsett kurs eller program använda utrustning som systemkameror och mikrofoner eller gå en workshop i exempelvis 3D-modellering, programmering och podcastproduktion. De flesta workshops hålls av studentmedarbetare. Gustav Gjesdahl, student på Systemvetenskapliga programmet, är en av dem.

– De mest populära workshopparna är de som rör 3D-printing. Mycket av det andra som går att låna på Digimaker finns så pass tillgängligt i samhället ändå. Men en 3D-skrivare är svårt att få tag på för en privatperson, särskilt en student, för de är så dyra, säger Gustav Gjesdahl.

Att Digimaker främjar en delningsekonomi där studenter kan låna utrustning i stället för att köpa egen tycker han därför är bra. Det är en kreativ miljö som också uppmuntrar till delning av kunskap och idéer.

– Det bästa är intressefrämjandet av ny teknik och att vi lär och inspireras av varandra, säger Gustav Gjesdahl.

Populära workshops och aktiviteter

Studenterna kan delta i workshops på sin fritid för att de vill bredda sina kompetenser men kan även komma till Digimaker som en del av sin utbildning.

– Vi samarbetar med flera program som använder oss i olika kurser. Samhällsplanerarprogrammet använder till exempel vår VR-utrustning, säger Nelly Hagberg, bibliotekarie.

Nya samarbeten med andra program och kurser är på gång och visar på hur biblioteket omfamnar digitala resurser och rustar studenter för framtida arbetsliv.

– Vi vill vara relevanta och det kunskapsnav som behövs i en digital tid, säger Anna Karin Malmborg.

Studenter sitter vid ett bord och pysslar
Digimaker är ett makerspace, en kreativ miljö som uppmuntrar till delning av såväl verktyg som kunskap och idéer.Fotograf: Anna Nilsen

Läs mer om LiU:s kreativa oas

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Studenter från kursen From Lab to Market deltar i rundvandring i labbet

Från labb till marknad med studenters hjälp

I takt med att världen söker hållbara energilösningar har grön vätgas seglat upp som en nyckelspelare i omställningen. Vid Linköpings universitet får studenter nu chansen att arbeta med verkliga utmaningar kopplade till denna teknik.

Valentin Polishchuk.

Miljonstöd till forskningsprojekt som stärker Norrköping och universitetet

Tre projekt vid Campus Norrköping får 3,9 miljoner kronor från Norrköpings fond för forskning och utveckling för att stärka lokal samhällsutveckling och universitetets forskningsmiljö.

Målvakt med armarna i kors

Hon får både fotboll och studier i mål

Som målvakt i IFK Norrköping har Sofia Hjern varit med på klubbens resa från division ett till damallsvenskan. Nu har hon även kallats till A-landslaget – samtidigt som hon läser beteendevetenskap vid Linköpings universitet.