30 maj 2024

Seetha Murty har i hela sitt yrkesliv arbetat för barn och ungas lärande. Nu blir hon filosofie hedersdoktor vid LiU.
– Det är helt otroligt! När du lägger ner ditt hjärta i något och får en sådan utmärkelse, då känns det väldigt bra, säger hon.

En kvinna ler utomhus.
Seetha Murty, ny hedersdoktor vid Filosofiska fakulteten. Magnus Johansson

När vi träffas på campus Valla är det några dagar kvar till den akademiska högtiden 2024, då Seetha Murty ska promoveras till filosofie hedersdoktor. Det är mycket på agendan. Bland annat ska Seetha Murty föreläsa för lärarstudenter och lärarutbildare vid LiU och besöka en grundskola i Norrköping.

”Fantastiskt ledarskap”

Hon är sedan 15 år tillbaka rektor och pedagogiskt ansvarig för Silver Oaks internationella skolor i Hyderabad och Visakhapatnam i Indien. Skolor med tusentals elever, ett mycket gott renommé och som LiU samverkat med i nära tio år.
Seetha Murty har varit central i samarbetet där ett hundratal LiU-studenter genom åren gjort en del av sin verksamhetsförlagda utbildning eller gått sommarkurs på Silver Oaks. Hon är även en viktig samtalspartner i framväxande forskningsprojekt.

Porträtt på Helene Elvstrand framför blå vägg.
Helene Elvstrand.Privat bild

– För oss är det väldigt viktigt att vi har en långsiktig och hållbar samverkan. Silver Oak är en skola med hög kvalitet och Seetha har ett fantastiskt ledarskap och jobbar väldigt mycket med lärarens utveckling, säger Helene Elvstrand, biträdande professor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL).
Seetha Murty har prisats för sitt ledarskap, med en filosofi om hur vi kan uppnå ett hållbart samhälle genom att i skolundervisningen utgå från att bygga gemensamma värden.

Stolt över samarbetet

Hon är stolt över det långa samarbetet med LiU.

– Det känns väldigt bra att LiU finner vår pedagogik tillräckligt intressant för sina lärare och studenter. Vi har väldigt motiverade elever och de är ofta väldigt intresserade att få veta allt om studenterna som kommer hit, säger hon.

Seetha Murty, Filosofiska fakultetens hedersdoktor 2024. Magnus Johansson

Att studera i Indien är en stor utmaning för många studenter – men enligt Helene Elvstrand återkommer de allra flesta med väldigt positiva erfarenheter.

– 98 procent av de som åkt till Silver Oaks har genomfört sin utbildning och många av dem har sagt att just den här tiden var d
en av de viktigaste i hela deras utbildning. Det blir en ögonöppnare. Om globala problem, om hur världen fungerar – men också om likheter och skillnader.

Seetha Murty:

– Det är väldigt varmt, det är mycket ljud, mycket damm och väldigt mycket människor i Indien, säger hon och skrattar.

Att hon nu utses till hedersdoktor vid den Filosofiska fakulteten är fortfarande svårt att ta in, menar Seetha Murty.

– Jag kan fortfarande inte riktigt förstå det! När du lägger ner ditt hjärta i något, och som jag skapar en fin lärarutbildning och får en sådan utmärkelse, då känns det väldigt bra.

Seetha Murty håller en öppen föreläsning ” Creating ecosystems for inspired learning” fredag 31 maj i Key-huset, Campus Valla. Promoveringen sker på Linköping Konsert & kongress, 1 juni 2024.