14 juni 2022

Efter ett långt uppehåll är Humanistdygnet tillbaka. Den 17 september kan allmänheten möta forskare, konstnärer, författare med flera som föreläser, visar och samtalar om humaniora och humanism.

Fyrverkeriuppvisning.
Humanistdygnet arrangeras lördag 17 september 2022 på Östergötlands museum i Linköping. Göran Billeson

– Äntligen är Humanistdygnet tillbaka! Genom en skön blandning av vetenskap och kultur vill vi ge besökaren tid för nya tankar, säger Anna Bäcklin Lindén, projektledare för Humanistdygnet vid Linköpings universitet.

Under dagen varvas föreläsningar, paneldiskussioner och samtal med utställningar, visningar och musik, alla på något sätt kopplade till humaniora och humanism. Alla är välkomna, det är gratis inträde och först till kvarn som gäller.

Humanistdygnet är en inramning till utdelningen av priset till Tage Danielssons minne som delas ut vartannat år. Priset har delats ut sedan 1987 då Hasse Alfredsson var den första pristagaren. Sedan dess har 15 humanister i Tage Danielssons mening och anda fått priset. Senast var 2018 då Jesper Rönndahl fick den äran. Den 17 september 2022 delas två priser ut. Ett tilldelas serietecknaren och kulturpersonligheten Liv Strömquist som är 2020 års pristagare. Vem som blir 2022 års pristagare återstår att se.

Det är Filosofiska fakulteten vid Linköpings universitet som arrangerar Humanistdygnet tillsammans med LiU Humanities, Östergötlands museum och Linköpings kommun. Humanistdygnet finansieras delvis av Humaniststiftelsen som är en fond som bildades av Westman-Wernerska stiftelsen år 1987.

Humanistdygnet arrangeras lördag 17 september 2022  med start klockan 10.30 på Östergötlands museum i Linköping.

Läs mer på humanistdygnet.se