03 september 2020

Jenny Hagenblad undervisar sina biologistudenter utomhus för att minimera smittorisken.

Jenny Hagenblad undervisar evolution i en park..
När solen skiner funkar det att sitta utomhus.

Höstterminen 2020 har sparkat igång på Campus Valla och, precis som våren gjorde, för den med sig ovanliga utmaningar för både studenter och lärare. Biträdande Professor Jenny Hagenblad undervisar i biologi och i början av september prövar hon någonting nytt.

- Vi prövar att undervisa utomhus, så länge vädret tillåter det och undervisningsmaterialet passar, säger hon.

Kursen studenterna läser är i evolution och så länge sommarvärmen dröjer sig kvar kommer en del av undervisningen att fortsätta vara ute. Eftermiddagens lektion är inledande i ämnet och hålls i Lill-Valla lekpark. Bland gräs, björk och solsken har studenterna spridit ut sig.

- En del av dem är helt nya studenter och vissa läser till gymnasielärare och ska läsa biologi som ämne. Studenterna har varit väldigt förstående mot oss lärare och distansundervisningen. Utomhusundervisning är första året jag provar och än så långe är vädret oss nådig, säger Jenny Hagenblad.

Amanda Wickbom, Donna Mach, Robin Lund och Smilla Stenberg har slagit sig ned på några stockar och arbetar med lektionens uppgifter. De har fått ett laminerat papper med figurer.

- Det känns inte konstigare än något annat att sitta ute, allt är nytt för mig ändå, säger Amanda Wickbom.

- Så länge det är sol är det bara skönt att få vara ute och inte vara instängd i ett klassrum, säger Donna Mach.

Jenny Hagenblads initiativ, att flytta ut undervisningen när det funkar, är ett försök att begränsa den potentiella smittspridningen av Covid-19 som inomhusundervisning kan innebära.

- Begränsningar gör att vi måste vara kreativa och testa nya saker. Jag önskar bara att det fanns mer tid för att planera om undervisningen. Men i och med distansläget och att förstaårsstudenterna ska ha campusundervisning så har dörren öppnats för nytänkande och då gäller det att passa på, säger hon.