30 mars 2021

En viktig del i en universitetsutbildning är samverkan med näringslivet. Detta är något som fem studenter från Grafisk design och kommunikation (GDK) fått testa på i sitt senaste projektarbete där de tagit fram en grafisk profil för projektet LED-stage i samarbete med Visual Sweden och Norrköping Science Park.

Logotype för ENTERLED

Sara Höglund, Alex Viik, Ylva Bröms, Sofia Ledin och Lovisa Sonesson går alla sitt tredje och sista år på Grafisk design och kommunikation vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. I kursen Interkulturellt crossmedia projekt kombineras teori kring att kommunicera i olika sorters medier med praktiskt arbete ihop med externa kunder och företag.

Till att börja med, hur kom ni i kontakt med just det här projektet?
– I början av kursen fick vi en lista på olika företag som vi kunde jobba med, en liten kort sammanfattning om vad de behövde hjälp med samt bakgrund. Vi tyckte alla att projektet verkade väldigt spännande och valde att jobba med det.

Vad visste ni om LED-stage innan ni påbörjade projektet?
– Flera av oss kände till LED-stagen från Disney+ serien The Mandalorian. Det infann sig absolut en buzz i gruppen och en stor nyfikenhet för det här projektet tack vare det. Vi hade inte koll på den regionala satsningen men kände från start att det här var en mäktig sak att få ta del av.

Vad är det ni har arbetat med?
– Vi har tagit fram en grafisk profil till projektet. Den inkluderar namn, tonalitet, logotyp, färgskala och teckensnitt. Det var särskilt kul att vi fick chansen att välja ett namn. Det är inte ofta man får chansen att vara med från början så här. Sedan har vi även skapat ett antal mallar för infografik och en prototyp på en hemsida. En bas för ett varumärke att jobba vidare på helt enkelt.

Några utmaningar?
– Hela projektet har genomförts på distans och vi i gruppen har tyvärr inte träffats fysiskt alls. Det har varit många timmar på Zoom och mycket skärmdelande och skickande av filer fram och tillbaka. Det har gått bra trots omständigheterna och vi har haft väldigt roligt tillsammans.

En skärmdump från ett av gruppens ZoommötenStudenterna i projektgruppen har inte kunnat träffas fysiskt.
Hur tänker ni när ni jobbar fram en grund till ett varumärke?
– Grunden för allt är research. Man kollar på företaget och dess positionering, målgruppen, konkurrenter och trender. Allt för att få en gedigen grund att stå på i utvecklandet av varumärket. Sedan försöker man omsätta de insikterna i en identitet för varumärket, och sedan ta fram konkreta designlösningar som t.ex. en logotyp, allt med grund i researchen. Det är också viktigt att tänka på hur varumärket ska vara långsiktigt och hållbart. Hur kommer varumärket stå sig om en månad, ett år, fem år? Därför är det viktigt att ha underbyggda val som talar till kundsegmentet och målgruppen.

Vilka moment från er utbildning på GDK har ni haft nytta av i projektet?
– Hela utbildningen i stort tycker vi! I detta projekt har vi fått använda kunskap från massor av olika områden, allt från marknadsföring och branding till webbdesign.

Hur har det varit att arbeta i ett projekt tillsammans med företag och andra aktörer?
– Det har varit spännande att få ta del av en regional satsning likt denna. Det händer sjukt spännande grejer kring visualisering och innovation i Norrköping och det har varit kul att få en inblick i det och bidra på ett hörn.

Vad skulle ni säga att det ger er som studenter att få vara med i ett skarpt case och ta fram ett lika skarpt material som ska användas framöver?
– Det ger otroligt mycket! Det ger en kick och ett självförtroende att bli anförtrodda med ett skarpt case. Det är en stark morot och ett fantastiskt tillfälle att få omsätta det vi lärt oss under studieåren. Alla ger det lilla extra tack vare det. Det är också en väldigt bra erfarenhet att ha med sig in i arbetslivet.

Avslutningsvis vill vi förstås få ett omdöme från beställarsidan i form av Eric Holmstedt, projektledare vid både Visual Sweden och Norrköping Science Park.
– Det här har varit ett väldigt bra projekt på många sätt och vis. Dels för att det är ett innovationsprojekt där nya tekniker utvecklas och förhoppningsvis kan leda till nya produkter eller tjänster. Men också för att vi fick möjligheten att ansluta en grupp studenter där de löser saker som inte innefattas i projektet. Det blir en väldigt bra leverans som helhet.
Jag är väldigt nöjd med arbetet från studenterna, de har ställt tydliga krav när vi som beställare måste leverera information för att de ska kunna komma vidare i processen. De har levererat det som är överenskommet på ett strukturerat och bra sätt. De delade tidigt upp arbetsuppgifterna mellan sig och har lyckats väldigt bra i det distansläge som råder.
På det stora hela så har det varit inspirerande och givande, det tillför massor i den här typen av projekt när man får studenters syn och perspektiv på det hela.

Artikeln är framtagen i samarbete med Fredrik Larsson, kommunikatör på Norrköpings Science Park.

Läs mer om utbildningen Grafisk design och kommunikation

Senaste nytt från LiU

Samling av bilder på uppskjutning av raket, och man i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.