28 augusti 2021

Den 20-årige LiU-studenten Albin Hansson ska tävla i höstens säsong av Lego Masters på TV4. Hans mål efter civilingenjörsutbildningen i design och produktutveckling är att bli legodesigner.

– Det skulle inte vara svårt att bygga studenthuset i lego, men en klurighet är fönstren eftersom de är olika stora, säger Albin Hansson. David Isaksson

–  Jag har byggt lego så länge jag kan minnas, berättar Albin Hansson.
Han har precis börjat på civilingenjörsprogrammet i design och produktutveckling. Tillsammans med sin pappa Jan-Erik Hansson ska han tävla i höstens omgång av tv-programmet Lego Masters. De kallar sitt lag ”Händiga Hanssons”. Lördagen den 28 augusti sänds första avsnittet. I programmet tävlar åtta par i att bygga fantasifulla och tekniskt svåra legoskapelser.
– Inspelningen var jättekul. Först tänkte jag mycket på kamerorna, men efter ett tag glömmer man bort dem. Jag lärde mig mycket om tv. Nu har jag svårt att se på reality-tv utan att tänka på hur det fungerar på inspelningsplatsen.

Albin Hansson och hans pappa Jan-Erik Hansson tävlar i Lego Masters.Albin Hansson och hans pappa Jan-Erik Hansson tävlar i Lego Masters. Foto Jakob Dahlström

Avsnitten som nu ska sändas spelades in i mars. Han får inte berätta hur det gått och har själv inte sett dem.
– Jag är förstås väldigt nyfiken på hur det kommer att se ut. Jag har blivit vän med flera av deltagarna.
För många vuxna är lego något som tillhör barndomen, men Albin Hansson ser det inte så.
–  Jag brukar jämföra med att måla. Många slutar att måla efter barndomen, men en del fortsätter som vuxna och ingen ifrågasätter det. Det är samma sak med lego. Det är bara ett annat verktyg för att uttrycka sig.
Många vuxna legobyggare, som också kallas AFOL (Adult Fan of LEGO), har haft en paus efter barndomen då de inte byggde lego. Det som bland legobyggare kallas ”Dark ages”.
–  Jag hade inte en sådan. Jag hade visserligen en period på gymnasiet då jag inte byggde så mycket, men jag hade hela tiden bra koll på vad som hände i legovärlden.
Albin Hansson menar att legobyggandet har gjort honom duktig i att tänka rumsligt och använda 3D-programvara.
–  Jag tävlade i svenska mästerskapen i CAD (CAD är ett datorprogram där man gör ¬ritningar för 3D-föremål) och kom bland de sex bästa. Jag har också fått stipendium av Östsvenska handelskammaren för 3D-modellering.
Nu för tiden bygger han nästan bara med digitalt lego.
–  Det är samma programvara som Lego använder de skapar sina produkter, berättar han.

Sushibricka i lego av Albin HanssonSushibricka i virtuellt lego av Albin Hansson.

Han senaste bygge är en sushibricka, som var en tvåtimmarsutmaning. En svårighet med just det bygget är att det finns runda former. Det finns också ett optimeringsideal i legovärlden.
– Min styrka när det gäller byggandet är att iterera. När jag bygger en sak, så bygger jag om den 15 gånger tills den är perfekt. Om jag annars hade använt 150 bitar, så kan jag genom iterering komma ner till kanske 100.
Hans mål är att efter utbildning jobba på Lego som legodesigner.
– Jag vill designa seten man kan köpa i butikerna. Ända sedan jag fick reda på att legodesigner var ett yrke, när jag var kanske 10 år, har jag velat bli det.
Lego har sitt huvudkontor i Billund i Danmark, där också Legoland finns.
– Det verkar vara en väldigt kreativ och lekfull arbetsplats. Ibland anställer de folk som bara är bra på att bygga lego. En av deras duktigaste designers var lokförare och AFOL. Men det bästa om man söker jobb där är att ha både en designbakgrund och en legobakgrund.

Vad är nästa steg för dig?

– Nu vill jag ha kul och leva studentliv tills jag börjar jobba. Jag tänker mig att jag kommer att jobba på Lego resten av mitt liv. Jag har sagt till mig själv att skulle jag få ett erbjudande att börja jobba där redan nu, så skulle jag inte ta det.  Jag har inte bråttom att komma dit. Nu vill jag leva studentliv och studera.

Lego Masters sänds på lördagar klockan 20.00 i TV4.

Liten legoordlista

AFOL - Vuxen som bygger med lego (Adult Fan of LEGO).  SNOT - Bitar som har pluppar på sidorna (Studs Not On Top).
Dark Ages – Period efter barndomen när man inte bygger lego.