12 mars 2024

På masterprogrammet Child Studies deltar studenter från olika delar av världen på distans. Under en intensiv campusvecka samlas de för att utbyta erfarenheter och stärka känslan av gemenskap.

Studenter har rast
Studenterna har mycket att prata om under veckan på Campus. Fotograf: Jenny Widen

Studenterna på masterprogrammet Child Studies studerar vanligtvis på distans, utspridda över olika delar av världen. Tre gånger under den två år långa utbildningen möts de på Campus Valla för att delta i gemensamma seminarier, föreläsningar och grupparbeten. Sista veckan i februari var både första- och andraårsstudenterna samlade i Linköping för en av dessa campusveckor.

Miranda har rest från Kanada

Porträtt av en student i Temahuset
Miranda Andrews har rest från Kanada till Linköping för att delta.Fotograf: Jenny Widen
En av studenterna, Miranda Andrews, har rest från Kanada för att delta i programmets campusförlagda vecka.
– Jag tycker att det är fantastiskt att få komma hit och kunna träffa alla studiekamraterna och lärarna personligen. Och härligt att vara i Sverige och få uppleva svensk mat och kultur såklart. Utöver studierna har jag också ett heltidsjobb och barn, så det känns bra att komma hit och bara fokusera på studierna under en hel vecka, säger Miranda Andrews.

Campusveckan ger vi-känsla

Programansvarig Lina Söderman Lago förklarar att syftet med dessa campusförlagda träffar är att främja en känsla av gemenskap bland studenterna.
– Det är ett bra sätt att skapa större tillhörighet och få studenterna att känna att de är en del av en studentgrupp, där man annars bara möter varandra på andra sidan av en skärm eller i en kommentarstråd. De får möjlighet att diskutera olika saker mer på djupet och att dela med sig av sina erfarenheter och perspektiv vilket ofta utmanar både studenterna och oss lärare, säger Lina Söderman Lago.

En mångfald av perspektiv på barn och unga

En student pratar med en lärare
Abby Andersson delar med sig av erfarenheter från Malaysia.Fotograf: Jenny Widen
Studenterna på programmet kommer från många olika länder, vilket ger upphov till dynamiska diskussioner och jämförelser mellan olika kulturer i relation till barn. Studenten Abby Andersson delar med sig av sina insikter från sin bakgrund i Malaysia.
– Jag bor i Sverige men växte upp i Malaysia där inställningen till barns rättigheter och uppfostran är väldigt annorlunda. Malaysiska barn har högre krav på sig, förväntas få höga betyg i skolan och har ofta fullspäckade scheman med extrakurser vilket leder till mindre fritid. Denna kontrast till den mer avslappnade svenska attityden blev extra tydlig när jag tog med mina egna barn till Malaysia. Å andra sidan blir många av mina utländska vänner förvånade över det starka fokuset på barns rättigheter i Sverige och den mer kravlösa uppfostran som råder här, säger Abby Andersson.

Tvärvetenskaplig infallsvinkel

Child Studies är ett masterprogram som utforskar barns sociala, kulturella och materiella villkor över hela världen. Programmet har ett interdisciplinärt tillvägagångssätt för att undersöka frågor som rör det övergripande temat barn och unga.

– I början av utbildningen tittar vi på frågor kring barn och unga utifrån lite mer traditionella discipliner, som historia och sociologi. Från termin två antar utbildningen en mer interdisciplinär karaktär där vi undersöker olika frågor om exempelvis barns hälsa och barns rättigheter, utan att begränsa oss till enskilda discipliners teorier och metoder, säger Lina Söderman Lago.

– Genom att kombinera distansundervisning med personliga möten skapar Child Studies en dynamisk utbildningsmiljö som passar många. Programmet öppnar dörrar för olika karriärmöjligheter där man kan ge betydande bidrag i barnfrågor, antingen inom organisationer eller genom en forskarkarriär, oavsett var i världen man befinner sig, avslutar Lina Söderman Lago.

Fler bilder från Child Studies campusvecka

Läs mer om programmet

Senaste nytt från LiU

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Innovativ idé för effektivare cancerbehandlingar prisas

Lisa Menacher har tilldelats Christer Giléns stipendium 2024 inom området statistik och maskininlärning för sin masteruppsats. Hon har använt maskininlärning i ett försök att göra val av cancerbehandling mer effektivt.