29 november 2023

Studierna på Linköpings universitet förberedde Johanna Qvist och Max Lundström väl för arbetslivet. Direkt efter examen fick båda en plats på ABB:s traineeprogram där de har mycket nytta av såväl studier som andra engagemang under sin tid på LiU.

Tio personer inne i en fabrik som går mot kameran
Johanna Qvist, näst längst ut till höger, tillsammans med sina traineekollegor som började på ABB hösten 2023.  Jonas Bilberg

Johanna Qvist läste civilingenjör i design och produktutveckling med en master i management på LiU mellan 2018 och 2023. Efter ett välförtjänt sommarlov, det första sedan hon började plugga, började hon på ABB:s traineeprogram i Västerås i september. Hon menar att tiden på LiU har förberett henne väldigt bra för arbetslivet.

– På min utbildning krävdes en hel del eget ansvar och initiativtagande tillsammans med intressanta och givande kurser som jag har användning av i nuläget, säger Johanna Qvist.

Johanna lyfter även universitetets och utbildningens nära samverkan med näringslivet som något positivt.

– Under utbildningens gång fick vi jobba en hel del mot företag utanför LiU som gav mer insikter om ”verkligheten” utanför studentlivet. Dessutom gav speciellt mitt program en stor möjlighet att arbeta i team och projekt vilket var väldigt lärorikt!

Utbildningen gav ovärderliga kunskaper

En kille med glasögon som står framför en industrirobot i en fabrik

Max Lundström blev trainee på ABB ett år tidigare än Johanna. Han började på LiU 2016 då han läste tekniskt basår för att sedan fortsätta på civilingenjörsutbildningen maskinteknik med en master inom mekatronik.

– Jag är tacksam för den omfattande och berikande utbildningen jag fick på LiU. Den gav mig en stark grund och utrustade mig med kunskaper, färdigheter och verktyg som har varit ovärderliga för min övergång till arbetslivet, säger Max.

Inriktningen mot maskinteknik har fokus på både teoretisk kunskap och praktisk tillämpning, något Max tycker har hjälpt honom att anpassa sig smidigt till arbetslivets krav och utmaningar.

Traineeprogrammet gav en bra känsla

För både Johanna och Max föll det sig ganska naturligt att de hamnade på ABB efter examen. Båda är  uppvuxna i Västerås där det som Max uttrycker det, ”är ganska omöjligt att inte känna till ABB. Antingen har man föräldrar eller bekanta som jobbar, jobbat eller kommer jobba i företaget någon gång.”

Under studietiden sommarjobbade Johanna som leveransprojektledare på ABB och det var då hon fick upp ögonen för traineeprogrammet.

– För att ta reda på mer besökte jag en del ABB-event och mässor under sökperioden och fick en riktigt bra känsla för programmet, säger Johanna.

Johanna är nu tre månader in i det 1,5 år långa traineeprogrammet och hittills är hennes intryck bara positiva. Programmet är uppdelat i tre så kallade rotationer, där traineerna får vara på olika avdelningar och affärsområden. Johannas första rotation gör hon på affärsområdet Electrifications säljavdelning, där hon jobbar med att driva och förbättra e-handel.

– Det innebär mycket kontakt med distributörer och kunder, något som är väldigt givande. En annan fördel med att vara trainee är att man får otroligt roliga möjligheter.Isak Meding, Ingrid Rylander och Johanna Qvist var konferencierer på ABB-dagen i november. Ingrid är också alumn från LiU och Isak pluggade på Chalmers. Foto Privat Exempelvis fick jag och två andra traineer agera konferencierer på ABB-dagen häromveckan, vilket var superkul, säger Johanna.

Max bestämde sig för att söka sig till ABB och traineeprogrammet efter att ha gjort sitt exjobb på Saab i Linköping.

– Eftersom jag fortfarande var osäker på vad exakt jag ville jobba med var programmet helt perfekt. Just nu är jag inne på min tredje och sista rotation där jag sitter som ansvarig för marknadskommunikation på Energy Industries. Mina två första rotationer gjorde jag på R&D på Robotics & Discrete Automation och på produktionsutveckling på Electrification.

Formar sin egen resa

Johanna lyfter fler positiva aspekter av traineeprogrammet. Bland annat får traineerna själva välja vad de vill jobba med under de olika rotationerna och på så sätt forma sin egen resa.
– Det passar mig jättebra, jag vill testa på så många affärsområden och roller som möjligt för att bättre förstå vad jag tycker är intressant att jobba med efter programmet.

Max instämmer. Han menar att traineeprogrammet varit den bästa starten han kunnat önska för sin karriär.

– Som trainee jobbar man hårt med sitt projekt i ett halvår och sedan är det vidare till nästa. Fördelen är att man lär sig att hantera förändringar och får en bred erfarenhet med olika synvinklar på olika problem. Nackdelen är att det samtidigt kan vara jobbigt att känna att man inte hinner visa upp sina kunskaper till fullo när man väl kommit till rätta i ett projekt.

Trivsel och glädje även utanför jobbet

– Vi i traineegruppen hittar på mycket roliga aktiviteter ihop  även utanför jobbet! Många kommer från olika delar av Sverige så det är väldigt skönt att vi är tio personer som kan göra saker ihop i en, för många, ny stad, avslutar Johanna.

– Jag trivs otroligt bra! Något av det viktigaste för mig är att man trivs med sina kollegor och kan hitta på roliga saker både på och utanför arbetstid. Där har traineeprogrammet varit svårslaget, säger Max.

--------------------------------------------------------------------------

FAKTA

ABB Sverige är en av åtta strategiska partner som Linköpings universitet har avtal med. Inom de strategiska samverkansavtalen tar parterna upp långsiktiga beröringspunkter inom forskning, utbildning och nyttiggörande.

Ett av de tre områdena som LiU och ABB har enats om att arbeta kring är att utveckla möjligheterna för LiU:s studenter att komma till ABB såväl under som efter utbildningen.