07 februari 2019

Ett termin med bland annat undervisning på Ohio State University. Det är vad Éva Tamas tillbringat hösten med efter att ha fått medel från Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT).

Stipendiet går under programmet "Teaching sabbatical" och syftar till att utveckla såväl individer som institutioner. Genom att ge forskare och lärare som brinner för undervisningsfrågor internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen vill STINT bidra till att högre utbildning förnyas och nya nätverk skapas.

Éva Tamas är terminsansvarig för läkarprogrammet termin 9 och arbetar vid Clinicum med medicinsk simulering, både i propedeutik (läkarutbildning) och IPL (läkarutbildning och sjuksköterskeutbildning). Hennes forskning rör sig, förutom inom medicinsk simulering, också kring aortaklaffsjukdom.

Éva har genom stipendiet fått tillfälle att undervisa vid Ohio State University (OSU), något som skedde vid Wexner Medical Center, Ross heart hospital samt universitets kliniska träningscentra the Clinical Skills Center for clinical task training and medical simulation.

Éva fick även möjligheten att delta vid vid kliniska ronder samt seminarier vid Avdelningen för hjärtkirurgi som hör till allmän kirurgi vid OSU.
– Detta möjliggjordes av dekanen på the Medical College, med förbehållet att jag inte tog några medicinska beslut. De kliniska undervisningsronderna är en patientbaserad undervisningsform. Under dessa ronder får medicinstudenterna träffa patienter på avdelningen och ge en lämplig diagnos, utvärdera provsvar och ge behandlingsförslag. Denna process stöds av deltagande (undervisande) läkare, i det här fallet kirurger och narkosläkare. Sådana undervisande ronder görs minst en gång om dagen och tillsammans med en större rond en gång i veckan, berättar Éva.

För att få veta mer kring Éva Tamas tid vid Ohio State Universty – läs hennes STINT-rapport här.

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Två studenter testat sin robotdamsugare

Smart teknik i studenternas händer

Hur får man en robot att tänka själv? Studenter på Linköpings universitet testar mekatronik i praktiken – och ser sina kodrader väcka maskiner till liv!

Blommande trädgren framför husfasad

LiU på global topplista för anseende

För första gången tar sig Linköpings universitet in på topplistan när brittiska Times Higher Education rankar lärosätens anseende globalt.

Andreas Fejes vid räcke.

Vinst före pedagogik – den dolda läroplanen som styr komvux

Marknadens villkor skapar en sorts dold läroplan som sätter den riktiga läroplanen ur spel. Betygssättning och undervisning anpassas efter vinst- och effektivitetskrav. Det framkommer i intervjuer med komvux-lärare som gjorts av forskare vid LiU.