04 september 2020

Nu har sista steget tagits mot ett mer samlat Campus Norrköping kring campusbron. Kårhuset Trappan tar klivet över Bergsbron och flyttar in i Kåkenhus, i snart färdiga lokaler.

Magnus Johansson

Direkt innanför entrédörrarna från Skvallertorget hittar man sedan 1 juli Kårhuset Trappan, i den del av Kåkenhus som brukar kallas Färgeriet. Här ligger också cafét som drivs i Kårservice regi. Driftchef Annie Lindgren tar emot och visar stolt runt i lokalerna.
- Gamla Trappan låg långt bort, lokalerna var slitna och mycket var trasigt. Här kommer vi närmare studenterna. Det är roligt att kunna visa de nya studenterna våra nya lokaler och trots corona och distansläget var det många nya studenter här första terminsveckan.

Trappan-känsla i ny miljö

Foto Magnus JohanssonI nya Trappan finns allt som fanns i gamla Trappan. Kontorsarbetsplatser för personalen, studieplatser för studenter, öppna mellan 9 och 17 varje dag, pubar och sittningar.
- Vi försöker få med gamla goa Trappan-känslan till de nya lokalerna. Plus förhoppningsvis en del nytt också, säger Annie Lindgren. En del är fortfarande lite oklart, men tillsammans med världens bästa driftgrupp jobbar vi med nya rutiner.

I anslutning till caféet i entrén finns också ett restaurangkök som kommer att kunna användas vid fester och sittningar. Köket finns kvar sedan tiden då det fanns en restaurang i Kåkenhus men som lades ner i samband med ombyggnaden 2013. Planen är att ha lunchservering här, så snart corona-restriktionerna släpper.

Fortfarande under ombyggnad är den stora ytan där så småningom stora pubar, sittningar och nattklubb kommer hållas. Förhoppningsvis är det klart i mitten eller slutet av november.
- Jag hoppas verkligen att vi ska kunna ha nattklubb och andra större evenemang här i början av nästa år, säger Annie Lindgren.

Foto Magnus Johansson