16 september 2021

För snart tio år sedan genomförde CETIS och Teknikföretagen en undersökning kring teknikundervisningen på svenska skolor. Undersökningen mynnade ut i rapporten Teknikämnet i träda. Nu är det således dags för en ny undersökning.

Tjej håller upp förstoringsglas över ena ögat. Fotograf: Andrea Piacqadio

Det är en spännande och utmanade tid. Hela samhället står inför utmaningar som vi tillsammans behöver hitta lösningar på. Vi behöver mer hållbara tillverkningsprocesser och material, nya affärsmodeller, en mer cirkulär ekonomi, hantera energiutmaningar elektrifieringen av fordon med mera. Och inte att förglömma hela ”digitaliseringen” och allt vad det innebär.

Det har skett flera ändringar av teknikämnet i grundskolan senaste åren. Ämnet har fått öronmärkta 200 timmar, kursplanen har reviderats med nya inslag och fortbildningsinsatser har genomförts på flera fronter.

Vi vill ta reda på Var står vi med undervisningen nu? Vad finns det för möjligheter och utmaningar? Därför kommer tekniklärare i förskoleklass till och med årskurs nio att tillfrågas om deltagande samt skolledare.

Det var nästan 10 år sedan CETIS och Teknikföretagen gjorde en liknande undersökning. Det var då många som tog sig tid att svara.

Li Ljungberg på Teknikföretagen berättar.
– Med hjälp av svaren i undersökningen fick vi konkret input till hur förutsättningarna för teknikundervisningen kunde förbättras. Det var underlag till exempel till CETIS arbete ”200 timmar teknik” och för oss på Teknikföretagen blev det tydligt vad vi kan göra för att dra vårt strå till stacken. Till exempel utvecklade vi efter detta olika former av lektionsmaterial för att knyta företag och skola närmare varandra och lektionsmaterial som utgår från aktuella samhällsutmaningar.

-Det är viktigt att både flickors och pojkars teknikintresse stimuleras. Tekniklärarna gör ett otroligt viktigt arbete. Tyvärr uppmärksammas det inte särskilt mycket av politiken, ämnet förtjänar mer utrymme.


Mer information kring undersökningen och vad som framkommer kan du läsa om under under hösten.

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

En man står utomhus på en bro och talar inför flera personer.

Framtidens samhällsplanerare löser riktiga problem

På masterprogrammet Strategisk samhällsplanering får studenterna inte bara läsa om hur städer utvecklas. De får vara med och påverka på riktigt. Genom att jobba med verkliga fall på plats i Norrköping kan deras idéer bli verklighet.

EU-flagga

Färdplan stärker LiU:s roll i Europa

LiU tar ett steg mot ökad internationell närvaro genom att lansera initiativet Färdplan Europa. Syftet är att fördjupa universitetets samarbeten inom Europa och på så vis stärka utbildning, forskning och samverkan med olika samhällsaktörer.

Porträtt av Fredrik Heintz som sitter i en trappa

AI-system ska skyddas mot cyberattacker i nationell satsning

LiU blir värd för ett nytt nationellt centrum som ska utveckla motståndskraftiga AI-system. Finansieringen på 60 miljoner kronor kommer från Stiftelsen för strategisk forskning och föreståndare blir LiU-professorn Fredrik Heintz.