Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som är verksam lärare inom förskolan, grundskolan eller gymnasiet. Utbildningen är öppen både för legitimerade och obehöriga lärare, samt för rektorer.
Om utbildningen
Lärarens sätt att leda undervisning är den externt mest avgörande faktorn för elevers utveckling och lärande. Dina elever lär sig i relation till din förmåga att leda undervisning och på samma sätt påverkas elevernas trygghet av din förmåga att gripa in när det behövs. Den digitala simuleringen som genomförs i kursen ger dig en möjlighet att träna på att leda virtuella elever och hantera vanligt förekommande situationer, i en trygg miljö där ingen far illa om du råkar göra "fel". En viktig del av kursen är också att träffa lärare från andra skolor och lära av varandra, både genom de digitala simuleringarna och ett erfarenhetsutbyte.
Utbildningen leds av LiU:s Marcus Samuelsson, som länge forskat om ledarskap i klassrummet, och skrivit flera utgivna böcker i ämnet.
Innehåll
Innehållet i kursen fokuserar på hur du som lärare leder dina elevers lärande. LiU:s forskare ger dig teoretisk kunskap i form av föreläsningar och du får öva på dina praktiska färdigheter i den digitala simulatorn TeachLivE.
Kursen innehåller:
- vilka förmågor som krävs för att leda undervisning diskuteras och tränas i simuleringsverktyget TeachLivE
- hur du kan skapa ett positivt klimat och fånga och bibehålla elevers uppmärksamhet och engagemang
- hur du identifierar och presenterar tydliga lärandemål för elever
- hur du identifierar och tolkar elevers missuppfattningar och möter dessa med förtydliganden och förklaringar
Kursens innehåll bygger till stora delar på teorin Teaching Through Interaction (TTI) som handlar om att lärare behöver erbjuda emotionellt stöd, organisatoriskt stöd och lärandestöd för att bidra till elevers engagemang i en lärandesituation. Teorin är utvecklad för att passa alla skolämnen och årskurser, från förskola till gymnasium.
Genomförande
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, observationer och färdighetsträning i en simuleringsmiljö. Utöver detta utövar du självstudier.
Under simuleringsträningarna lär du dig av att själv göra, men också genom att se andras simuleringar och ge feedback till varandra.
Omfattning och examination
Utbildningen utgör 7.5 högskolepoäng, och examineras genom aktivt deltagande vid seminarier, simuleringsträning av färdigheter, observation av simuleringsträning och skriftliga inlämningsuppgifter. Utan avslutande examination kan ett kursintyg erhållas.
Kursplan
Här hittar du utbildningens kursplan.