23 januari 2024

Qualcomm stärker sina band till Linköpings universitet. Genom ett nytt stipendium vill teknikföretaget uppmuntra civilingenjörsstudenter att förverkliga idéer och utveckla sina kunskaper.

Åtta studenter står uppradade.
De första LiU-studenterna som får stipendium från Qualcomm. Gunnar Lidestam, Malva Eveborn, Elliot Gestrin, Artin Fazeli, Jonathan Falk, Rasmus Winzell, Christopher Wåtz och Axel Nielsen. Emanuel Herberthson gör utbytesår på Stanford University och var ej med på utdelningen. Magnus Johansson
Det amerikanska multinationella teknikföretaget Qualcomm har över 400 anställda i Linköping. Företaget vill utöka sina samarbeten med de främsta tekniska universiteten i de regioner där de är verksamma – och LiU är ett av de utvalda universiteten. Nu har Qualcomm inrättat ett stipendium vid LiU som riktar sig till framstående studenter på fem olika civilingenjörsprogram. En person blir intervjuad.Malva Eveborn blir intervjuad om vad hon ska göra med stipendiet och hur framtiden ser ut. Foto Magnus Johansson

Har stor betydelse

Salah Hadi, vice president of Engineering på Qualcomm, känner sig stolt över möjligheten att få dela ut stipendier.

– Vi vill uppmuntra och stödja nästa generation av ingenjörer och tekniska ledare, som universitet ger. Vi har många anställda som är alumner från LiU, och är glada över att kunna bidra till studenternas ingenjörsmässiga engagemang. Samarbetet med tekniska högskolan vid Linköpings universitet är av stor betydelse för vår arbetsplats i Linköping.

Och intresset för den första utlysningen var stort – totalt kom det in 52 ansökningar.

– Vi är väldigt tacksamma över att ha fått den här möjligheten och det var väldigt kul att läsa alla fina ansökningar. De som fått stipendier har blivit utvalda i en hög konkurrens, sa Helena Herbertsson, prodekan vid den Tekniska fakulteten och som suttit med i den rådgivande gruppen, under utdelningen i Studenthuset.

”Kul och motiverande”

Totalt nio studenter fick 30 000 kronor var i stipendium. Elliot Gestrin och Malva Eveborn är båda inne på slutspurten av sina studier på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik och elektronik. De blev båda mycket glatt överraskade när de fick veta att de fått stipendium.

– Det känns väldigt kul och motiverande att bli uppmärksammad för att man har goda resultat. Sen tror jag att jag kan kunna göra mycket intressant med hjälp av det här stipendiet, säger Elliot Gestrin. Två studenter står och ler.Elliot Gestrin och Malva Eveborn började läsa på LiU samtidigt - nu är det två av studenterna som är de första att få Qualcomms stipendium. Foto Magnus Johansson

Han ska i vår skriva sitt exjobb om kombinationen av planeringssystem och stora språkmodeller. Samtidigt ska han börja en doktorandtjänst på LiU. Pengarna från stipendiet vet han precis var de kommer att gå.

– Jag behöver skaffa lite bättre hårdvara för att kunna forska på förstärkningsinlärning och lite andra AI-saker. Så det lär bli någon fetare dator än den jag har just nu som är från högstadiet.

Malva Eveborn:

– Jag blev väldigt glad när jag fick beskedet. Kul och oväntat! För mig är det en bekräftelse att man han har gjort ett bra jobb, men också att Qualcomm tror på mig som person som kan prestera i framtiden.

Kraftfullare dator

Närmast väntar ett exjobb om navigering av drönare. Vad som händer till hösten är inte klart. Men vad stipendiet går till är säkert.

– Jag har en dator som slitit hårt länge nu, så det är väl dags att byta ut den mot något kraftfullare med mer beräkningskraft. Jag hoppas att börja jobba i höst och är sugen på fordonsindustrin och automatiseringen som pågår där.

Om Qualcomm

Qualcomm är ett amerikanskt multinationellt företag som skapar halvledare, mjukvara och tjänster relaterade till trådlös telekommunikation. Qualcomm i Sverige tillhör automotivedelen av företaget, där man tillverkar mjukvaruprodukter som möjliggör för biltillverkare att kunna bygga bilar som är anslutna till både molnet och andra trafikanter.

Utbildningarna där studenter kan söka stipendiet