Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) är en central partner i WASP och fokuserar på kombinationen av avancerade AI- och maskininlärningsmetoder med vetenskaplig visualisering och visuell analys. Vårt arbete handlar om att skapa system för förstärkt intelligens genom att utveckla människocentrerade verktyg och interaktiva visualiseringsgränssnitt som gör det möjligt för användaren att utforska, validera och styra komplexa AI-modeller. Detta underlättar förståelsen av data, utvärdering av nya idéer och beslutsfattande.
Vi fokuserar på områden såsom nya metoder för datagenerering, AI-driven visualisering, domänspecifika AI-verktyg och konversationsgränssnitt utformade för att generera vetenskapliga insikter. Genom att integrera dessa kraftfulla beräkningsmetoder strävar MIT efter att accelerera vetenskapliga upptäckter och att driva innovation inom områden såsom livsvetenskaper, klimatmodellering, materialvetenskap och teknik.
För mer information om hela WASP på LiU, gå upp en nivå i menyn till WASP - Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program. Där finns också en kontaktlista på alla WASP-forskare vid LiU uppdelade per institution.
Utrustning och lokaler
Vid avdelningen bedrivs forskning knuten till Visualiseringscenter C. Vid centrumet finns även ett publikt digitalt science center som fokuserar på visualiseringar av vetenskapliga framsteg. Här finns en domteater för immersiva, omslutande, upplevelser i 4D med 100 sittplatser. Det mesta i den publika utställningen har sin grund i forskning vid MIT, främst från de grupper som forskar kring vetenskaplig visualisering, immersiv visualisering, informationsvisualisering och visuellt lärande och kommunikation.
Vi har även utvecklat en beslutsarena i form av ett konferensrum där deltagarna kan interagera med skärmar runt hela rummet, i 360 grader. Här finns även Norrköping Design Arena med laboratorium för datorgrafik, en storformats 3D-skanner och möjligheter att ta fram prototyper i samskapande designprocesser för interaktion och visualisering.