26 februari 2024

En svensk delegation besökte Silicon Valley för att ta tempen på områdets utveckling inom artificiell intelligens. Kungligheter, politiker, Wallenbergssfären och LiU har fått mycket att fundera över.

Tre personer promenerar sida vid sidaJen-Hsun "Jensen" Huang, kronprinsessan Victoria och prins Daniel. Foto Clément Morin Den snabba tekniska utvecklingen inom AI och andra digitala teknologier i Silicon Valley i Kalifornien är anledningen till att Kungl. IngenjörsVetenskaps Akademien (IVA) arrangerade en delegationsresa dit i slutet av februari.

Förutom kronprinsessan Victoria och prins Daniel, bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forsell och IVA:s preses Marcus Wallenberg var LiU-professorn Anders Ynnerman bland de totalt 36 deltagarna.

Målet med resan var att öka samarbetsmöjligheterna mellan Silicon Valley och Sverige för att i förlängningen stärka Sveriges position inom digitalisering och AI.

Gruppen mötte bland andra Jen-Hsun "Jensen" Huang på Nvidia som är ett av världens mest framgångsrika företag inom AI och djupinlärning.

Anders Ynnerman leder avdelningen
Medie- och informationsteknik på Institutionen för naturvetenskap och teknik på LiU. Han är också programdirektör för WASP – Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program.

Anders Ynnerman talar.Anders Ynnerman på Stanford University där han presenterade svensk forskning inom AI. Foto Clément Morin Vad fick du med dig hem?

– Det var en fantastisk resa med unika besök på världsledande techbolag som Nvidia, Google, Intel, OpenAI mm. Men också diskussioner med investeringsbolag och insikter i hur ekosystemet för innovation i Silicon Valley fungerar.

– Genom delegationens sammansättning med Marcus Wallenberg i täten och kronprinsessan och prins Daniel som deltagare har dörrar öppnats på en otroligt hög nivå. Sedan har gruppen haft många interna möten och diskussioner, och många nya kontakter skapats.

Hur långt ligger USA och Silicon Valley före Europa och Sverige?

– Man blir imponerad av storleken på satsningarna, hur snabbt det går och hur nära alla aktörer samverkar. Här har vi mycket att lära. Det är svårt att jämföra någon annan plats med Silicon Valley, alla ligger efter även om satsningar som WASP har lyft Sveriges konkurrenskraft ordentligt. Men det här tåget inom AI går så otroligt fort att vi måste öka takten ännu mer i Sverige om vi ska vara med.

– Vi måste bli snabbare på att identifiera och agera på möjligheter. Jag tror att alla som var med i delegationen sitter och funderar på vilka åtgärder som Sverige/Europa måste vidta.

Vad bidrar LiU mest med just nu inom AI?
– LiU är ju värd för WASP som är den största satsningen inom AI i Sverige. Vi har en stark position inom AI-forskningen i sig och nu ser vi hur tillämpningen av AI sprider sig till många områden inom LiU. Vid besöket på Stanford hade jag förmånen att få presentera både WASP och prata om vår forskning. Ett av exemplen som visades var vårt arbete som kombinerar språkmodeller med visualisering.

Två män tittar genom ett hål i en superdator.Jen-Hsun "Jensen" Huang och Marcus Wallenberg mitt i superdatorn Berzelius på Linköpings universitet. Foto Thor Balkhed Jen-Hsun "Jensen" Huang  besökte LiU januari 2023 i samband med uppgraderingen av superdatorn Berzelius på Nationellt superdatorcentrum i Campus Valla. Även då träffade han Marcus Wallenberg som representerade Berzelius huvudfinansiär Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.