Forskargruppen inom medicinsk pedagogik är en forskningsmiljö på institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV). Gruppen har även stark koppling till medicinska fakulteten och arbetar nära våra olika utbildningsprogram. Medicinsk pedagogik som ämne berör olika pedagogiska frågor inom högre utbildning, patienters och närståendes lärande, samt professionellas livslånga lärande.
Medicinsk pedagogik
Forskargruppen inom medicinsk pedagogik vid LiU bedriver bred pedagogisk forskning inom olika hälso- och sjukvårdsrelaterade kontexter. Lärande inom både högskoleutbildning och klinisk verksamhet studeras. Vi intresserar oss särskilt för forskning som berör medicinska fakultetens pedagogiska profil där problembaserat lärande och interprofessionellt lärande är två hörnstenar. Forskning om simulering är också framträdande i vårt arbete.
Forskning
Pågående forskning
Vi bedriver forskning inom olika områden kopplat till medicinsk pedagogik.
Forskarskola i medicinsk pedagogik
En ny forskarskola i Medicinsk pedagogik, finansierad av Vetenskapsrådet, startade hösten 2023.
Styrkeområdet för interprofessionellt lärande och samverkan
Interprofessionellt lärande är ett strategiskt utbildningsområde i samverkan mellan fakulteten och sydöstra sjukvårdsregionen.
Forskargruppen
Forskningsledare
Internationella samarbeten
Forskargruppen i medicinsk pedagogik har flera pågående internationella samarbeten med fokus på interprofessionellt lärande och problembaserat lärande.
Avhandlingar
Följande avhandlingar har lagts fram av doktorander kopplade till forskargruppen i medicinsk pedagogik.
Navigating in a landscape of practices: Healthcare students’ interprofessional collaboration and learning
Tove Törnqvist, 2023
The patient´s role in undergraduate health students' interprofessional clinical placements
Catrine Buck Jensen, 2023
Radiography in Practice: Work and Learning in Medical Imaging
Lise-Lott Lundvall, 2019
Embedding medication review in clinical practice: reconceptiualising implementation using a practice theory perspective
Ursula Reichenpfader, 2019
Läkare, lärande och interaktion i hälso-och sjukvårdspraktiker
Karin Thörne, 2018
Interprofessional Collaboration in Health Care: Education and Practice
Annika Lindh Falk, 2016
Seminarium
Forskargruppen i medicinsk pedagogik håller regelbundna seminarier dit alla med intresse för pedagogiska frågor inom ramen för hälso- och sjukvårdskontexten är välkomna.
Seminarierna berör stora delar av det forskningsfält som vi rör oss inom och har ett varierat utbud. Vid seminarierna granskas och diskuteras manus, genomförs dataworkshops, diskuteras litteratur inom fältet, samt bearbetas forskningsidéer. Seminarierna ges på plats, med möjlighet till digital närvaro. Välkommen att ta kontakt vid frågor och intresse.
Kontakt
Pedagogisk utveckling
Vid Medicinska fakulteten pågår kontinuerlig utveckling av våra utbildningsprogram och pedagogiska tillvägagångssätt.