12 september 2024

Läkarutbildningen vid LiU har fått en internationell ackreditering för studenternas goda engagemang och möjlighet att påverka utbildningen.

Fyra kvinnliga läkarstudenter i solen, studieort Jönköping.

Flera hundra studenter, på läkarprogrammet, fördelade över tolv terminer och fyra studieorter, har möjlighet att påverka sin utbildning. Emma Busk Winquist

– En utbildning ska förändras och följa tiden. Inom medicinfältet har det tillkommit mycket kunskap, specialiteter och metoder de senaste 30 åren och dagens generation studenter lär sig på sitt sätt. De måste ha möjlighet att påverka så att de får de förutsättningar som de tycker är de bästa för att lära sig. Vi jobbar väldigt tätt ihop med våra studenter, säger Éva Tamás, programansvarig för läkarutbildningen vid Linköpings universitet.

Porträtt av kvinna.
Éva Tamás, programansvarig för läkarutbildningen.

ASPIRE to Excellence Award delas ut av den europeiska medicinskpedagogiska föreningen The International Association for Health Professions Education, AMEE. Den kan sökas av lärosäten över hela världen. Ackrediteringen innebär att läkarutbildningen vid Linköpings universitet blir medlem i ett internationellt nätverk för ackrediterade lärosäten som uppfyller kriterierna för vårdutbildning i världsklass.

Samverkan på många plan

Vid LiU sker samverkan mellan studenterna och universitetet i många forum parallellt. Till exempel finns studentrepresentanter i nämnder och utskott på alla nivåer där beslut tas om läkarutbildningens utveckling, strategi och logistik. Flera hundra studenter, fördelade över tolv terminer och fyra studieorter, ges möjlighet att påverka. Sedan år 2016 är läkarutbildningen regionaliserad, vilket innebär att studenterna läser i Linköping de fem första terminerna och därefter på någon av fyra studieorter (Norrköping, Kalmar, Jönköping och Linköping).

Emil Öberg var under föregående verksamhetsår vice ordförande i Linköpings Medicinska Utbildningsråd, LiMUR, som företräder alla läkarstudenter vid LiU i utbildningsrelaterade frågor, och han ser ackrediteringen som en vinst för studentrepresentanter i hela Sverige och ett erkännande av deras arbete.

Porträtt av manlig student mot grönskande bakgrund.
Emil Öberg, vice ordförande i Linköpings Medicinska Utbildningsråd 2023-2024.Ida Bjärfors

Betyder mycket för studenternas vardag

– Universitetet är lyhört för studenternas perspektiv och vår röst har bäring i många frågor. Som representanter i de forum där de större besluten fattas har vi tillsammans med programledningen kunnat göra förändringar som betyder mycket för studenternas vardag, som hur den digitala undervisningen ska nyttjas på bästa sätt och möjligheten att byta huvudstudieort, säger Emil Öberg.

– Många av de större frågorna som vi har arbetat med i LiMUR är sådant som har lyfts från studenterna genom enkäter och liknande och som lyfts hela vägen till programledningen. Jag tycker att det är väldigt talande för Linköpings universitet att man har studentrepresentation på alla nivåer och att våra åsikter blir lyssnade på, säger Emilia Östholm, tidigare ordförande i LiMUR.

Porträtt av ung kvinna.
Emilia Östholm, tidigare ordförande i LiMUR.

Ansökan är ett samarbete mellan programledningen och studenter och har bedömts av en internationell expertpanel. Studenternas inflytande och engagemang i utbildningen utvärderades utifrån ett flertal kriterier. Utvärderingen bedömer också studenternas möjligheter att under utbildningen engagera sig i forskning, pedagogik och aktiviteter utanför utbildningen genom studentföreningar och volontärarbete i samhället.

Andra ackrediteringen

Det är inte första gången Linköpings universitet får en ASPIRE to Excellence Award. År 2017 ackrediterades lärosätet i kategorin ”excellence in simulation”, det vill säga simuleringsbaserat lärande, för den verklighetsnära träningen som studenter från sju olika vårdprogram tar del av vid Medicinska fakultetens kliniska tränings- och simuleringscentrum Clinicum.

Ackrediteringsbrevet och en statyett överlämnades den 26 augusti i Basel under en kongress anordnad av AMEE. Läkarprogrammet planerar att involvera studenterna i beslutet om var statyetten ska placeras.

Läs mer om ASPIRE to Excellence Award.

Emil Öberg, tidigare vice ordf. LiMUR

Tidigare nyheter om ASPIRE-ackreditering

Är du en av framtidens läkare?