04 april 2023

Lisa Ternlund läser på folkhögskola och funderar på att söka in till LiU. Hon passade på att skugga studenten Ellinor Jute under en dag på Campus Norrköping.
– En superbra möjlighet för mig att se hur det ser ut och känna om universitetet skulle vara något som passar mig, säger hon.

Två personer går bredvid varandra utomhus.
Hur är det egentligen att plugga på LiU? Lisa Ternlund tog chansen att skugga socionomstudenten Ellinor Jute under en dag. Anna Nilsen

Det är en tisdagsmorgon, ungefär mitt i vårterminen. Vid ingången till Kåkenhus står Ellinor Jute, som läser andra terminen på Socionomprogrammet på Campus Norrköping, och pratar med Lisa Ternlund. För Ellinor väntar en relativt vanlig campusdag med dubbla föreläsningar och förberedelser inför kommande seminarium. Men just den här dagen har hon sällskap av Lisa som är intresserad av att se hur livet som student går till.

– Att få skugga Ellinor på det här sättet känns både kul och perfekt för mig. Jag funderar på att börja plugga framöver och tittar på både universitet och olika yrkesutbildningar.

Bubblade i magen

Snacket mellan duon är redan i gång när de trampar iväg uppför märkesbacken. Ellinor minns hur det var när hon var ny student för knappt ett år sedan.

– Det är klart att det bubblade i magen och jag vågade inte prata med någon i början. Det var supernervöst. Men det släppte redan efter första dagen, vi hade en fantastisk mottagning och jag lärde känna massor med folk direkt.

De kikar runt i biblioteket, vandrar förbi kaféet i Kåkenhus innan samtalet fortsätter vid en soffgrupp. Bakom de stora fönstren forsar Motala ström fram.

– Jag tycker vårt campus är supermysigt, det ligger fint precis vid vattnet. Visst, man ser nya ansikten varje dag, men känslan är det är lite familjärt nästan. Studentlivet är absolut mycket större i Linköping, men jag tycker att det händer mycket här också, säger Ellinor Jute.

"Får man ställa frågor?"

Lisa Ternlund, 25, läser för tillfället upp sina betyg på Marieborgs folkhögskola i Norrköping. Efter att ha arbetat några år i butik och i hemtjänsten börjar suget att läsa vidare komma allt mer. Två personer står och pratarLisa Ternlund läser för närvarande på folkhögskola. Nästa steg kan vara att söka in på LiU. Foto Anna Nilsen

– Men är det tufft? Hur många föreläsningar har ni? Vi hade besök av några tidigare studenter på Marieborg som nu läser på LiU som sa att man inte fick ställa frågor till föreläsarna. Stämmer det? frågar hon Ellinor.

– Oj! Nej, det har jag inte varit med om. På våra föreläsningar är det ofta någon som ställer frågor och föreläsarna brukar vara väldigt positiva till att bli avbrutna med frågor, säger Ellinor och skrattar.

– Sen hur många föreläsningar eller lektioner vi har varierar från kurs till kurs. Det kan vara två om dagen ibland och enbart någon i veckan i en annan kurs, men då är det mer hemstudier.

25 är ingen ålder

23-åriga Ellinor Jute hade direkt efter gymnasiet inga tankar på att läsa vidare. Men efter att ha jobbat några år som personlig assistent sökte hon en ny utmaning.

– Efter gymnasiet var jag inte sugen alls, men sedan ångrade jag mig och kände att ”gud jag vill ju plugga", säger Ellinor som bor i Linköping och tycker det funkar bra att pendla de fyra milen mellan städerna.

Att de inte hoppade på universitetet direkt efter gymnasiet, när inte motivationen riktigt fanns där, ser båda som bra beslut. Men är man inte gammal på LiU som 25-åring, frågar Lisa?

– Nej, inte alls. I min klass skulle du nog hamna lite över medelålder. Vi har folk som precis slutat gymnasiet, men också några som är i 40-årsåldern, säger Ellinor.

Stressa inte

Det som på förhand skulle vara svårast med att kliva in i universitetsvärlden är att vara så självgående, tror Lisa. Två personer pratar."Efter gymnasiet var jag inte sugen alls, men sedan ångrade jag mig och kände att ”gud jag vill ju plugga", säger socionomstudenten Ellinor Jute. Foto Anna Nilsen

– Ja, så kände jag också i början. Men det är inte så att man bara får en massa böcker kastat över sig. I vår första kurs hade vi studiehandledning och där la kursansvarige upp vad vi skulle göra vecka för vecka. Det var superbra, en mjukstart och ett väldigt bra sätt att komma in i det, säger Ellinor.

Hon tittar på sin telefon. Dags att röra sig vidare. Det är bara en akademisk kvart kvar tills föreläsningen startar. På vägen skickar hon med ytterligare några råd till Lisa.

– Om du börjar plugga: gå på nollningen! Den är jättekul och ett väldigt bra sätt att lära känna sina klasskamrater. Gå på föreläsningarna och försök att inte skjuta upp saker. Men stressa inte upp dig, det är oftast lugnt och bara för att det står att man ska ha läst sex kapitel behöver man inte ha läst allting.

När Lisa Ternlund några timmar senare sammanfattar sina intryck säger hon:

– Det var väldigt kul, intressant och inte så skräckinjagande som jag trodde innan. Det bästa med dagen var att få träffa någon som studerar på LiU, få möjlighet att ställa frågor och se hur en föreläsning kan gå till. Innan tvekade jag lite och trodde kanske inte att jag skulle fixa att läsa på universitetet, men nu tror jag faktiskt att jag skulle klara det.

Möjligheten att anmäla sig till att skugga en student vid LiU är öppen till 14 april 2023.