22 april 2022

I år är det 50 år sedan Linköpings Studentsångare sjöng in våren för första gången. Nu, efter två år av pandemi, är det äntligen dags att åter samlas på Borggården för mösspåtagning, vårsång och tal av bland andra riksdagens talman Andreas Norlén.

Linköpings studentsångare.
Linköpings studentsångare sjunger in våren på Valborgsmässoafton i Linköping.

Valborg är en av årets stora högtidsdagar för studenter. Linköping är inget undantag. I år är det dessutom precis 50 år sedan Linköpings Studentsångare sjöng in våren på Borggården vid Linköpings slott för första gången. Då stod ett gäng killar i svarta collegetröjor med student- och teknologmössor på ett lastbilsflak och publiken bestod av ett tiotal akademiker. Enligt legenden lär chauffören till dåvarande landshövdingen, Per Eckerberg, ha varit den ”första vårtalaren” då han ska ha öppnat ett fönster och bett kören hålla tyst eftersom landshövdingen sov middag.

Efter två år av pandemi, distans- och digitalläge, är det nu äntligen dags att fira Valborg ”på riktigt”. Festligheterna börjar redan klockan 14.00 då studentorkestern LiTHe Blås avtågar med musik från Stora Torget, via Storgatan, Lilla Torget, Trädgårdstorget, Sankt Larsgatan och Linnégatan via Trädgårdsföreningen innan man följer Apotekaregatan mot Borggården.  Här bjuds på traditionella vårsånger av 50-årsjubilerande Linköpings Studentsångare, mösspåtagning och vårtal.

Vårtal av talman

Foto Anna NilsenÅrets jubileums-vårtalare är riksdagens talman Andreas Norlén. Han har en bakgrund som student vid LiU i affärsjuridik, disputerade 2004 och utsågs till Årets alumn 2019. Sedan flera år tillbaka är han bosatt i Östergötland.

Studentkårernas vårtalare är detta år Beatrice Ronsten, kårordförande för Linköpings teknologers studentkår, LinTek. Hon bor i Linköping sedan 2017 och studerar vanligtvis till civilingenjör i energi, miljö och management.

Läs mer om firandet